<b>NESTE PATRULJEBIL:</b> BMW 520d xDrive fikk politiets preferanse som patruljebil for de neste årene. Foto: ESPEN STENSRUD
NESTE PATRULJEBIL: BMW 520d xDrive fikk politiets preferanse som patruljebil for de neste årene. Foto: ESPEN STENSRUDVis mer

Politiet går for BMW

BMW overtar for Volkswagen: 520d xDrive blir neste patruljebil for politiet.

Det er ikke første gang politiet kjører tyske premium-biler, for uniformerte Mercedes-Benz-modeller har forlengst blitt et vanlig syn på norske veier. Men såkalt «liten patruljebil» har frem til i dag stort sett vært VW Passat siden VW fikk en stor kontrakt i 2007.

Vraker Volkswagen

Volkswagen Passat har altså blitt vraket i denne runden, men direktør for Politiets fellestjenester (PFT), Helge Clem forsikrer overfor nettstedet politiforum.no at det ikke er oppstyret rundt utslippsjukset som har påvirket avgjørelsen, selv om dette gjelder også noen av politiets biler.

Mye må stemme

VRAKES: Ja, ikke bokstavelig, da. Men Volkswagen nådde denne gangen altså ikke opp i utvelgelsen av patruljebil for politiet tross ny Passat siden sist. Foto: Per Ervland Vis mer


Valg av nye politibiler foregår etter anbud og testing av de ulike modellene som blir tilbudt. Dette er biler tjenestemennene ofte må tilbringe timevis i hver dag, så det er viktig at politifolk av forskjellig størrelse og fasong kan finne seg til rette i dem.

Andre kriterier har selvsagt med bilens egenskaper å gjøre og bilene blir testet på lukket bane for akselerasjon, kjøreegenskaper - for eksempel ved unnamanøvre - bremseegenskaper og sikkerhet.

Les også: Se Dubais vanvittige råskinn av en politibil

Denne uken kunne bransjestedet Bilnytt (betaltjeneste) melde at valget for de neste årene er truffet og det blir BMW 520d xDrive som blir politiets patruljestasjonsvogn frem til 2020.

Vi har tidligere kjørt bilen (om enn ikke i politi-utførelse), og vår dom kan du lese her!

God med last

Politiforum.no melder at BMW viste seg best i test, noe som kom særlig godt frem når bilene ble lastet tungt.

Dette er viktig for politibiler, som jo har mye medbragt politiutstyr og IKT-utstyr.

Bilen gjorde det ifølge samme kilde best på akselerasjons- og bremsetest og viste betrygende stabilitet i kurvekjøring.

Passer de fleste

MER TYSK: Som tidligere, vil politiet fortsette å anskaffe Mercedes-Benz i to av de større bilklassene. Her en Vito som er politiets transportkjøretøy. Foto: Per Ervland Vis mer


Noe vi i Dinside satte pris på hos BMW, og som også har vært viktig for politiets bedømming av bilen, er de mange og gode justeringsmulighetene som gjør det mulig å finne en god kjøreposisjon for både liten og stor, røslig og spinkel.

For vår del har vi ikke vært spesielt imponert over plassutnyttelsen i baksetet, men den har tydeligvis vist seg tilstrekkelig likevel. Bilene har nemlig blitt testet med både tungvest og våpen, kan Politiforum fortelle.

Kriteriet pris har vært vektet i totalavgjørelsen med såpass mye som 40 prosent - også her har BMW klart seg bra, med gode garantibetingelser i tillegg.

Det blir altså en god del politibiler å se fremover med BMW-logo, og ikke bare 5-serie. SUV-en X5 ble nemlig tidligere valgt som såkalt ressursbil og blir å se. I de andre politibilklassene slipper også Volvo og Mercedes-Benz til.

Her er listen over bilene som ble de foretrukne i hver av klassene:

  • Liten patruljebil: BMW 520d xDrive Touring.
  • Stor patruljebil: Mercedes Benz Vito.
  • Ressurskjøretøy: BMW X5 30d xDrive.
  • Transportkjøretøy: Mercedes Benz Sprinter.
  • Hundebil: Volvo XC70.

Kilder: Bilnytt, Politiforum.no