Med slike hjul kommer Polaris Sportsman WV850 frem der de fleste klassiske kjøretøy med oppblåsbare dekk ville måttet gi tapt. Foto: Polaris
Med slike hjul kommer Polaris Sportsman WV850 frem der de fleste klassiske kjøretøy med oppblåsbare dekk ville måttet gi tapt. Foto: PolarisVis mer

Polaris uten dekk

Denne ATV-en er en arbeidshest som skal tåle uvanlig røff behandling, ikke minst hjulene.

ATV-en fra Polaris er ganske ekstrem, selv om den ikke overgår dette monsteret med nesten to meter fjæringsvei. Men her er det hjulteknologien som er spesiell. Teknologien kalles NPT og står for Non-pneumatic tires, altså hjul som ikke er avhengige av dekk som inneholder luft.

Som vi ser på bildene dreier det seg om en fleksibel metallstruktur omgitt av en elastisk rulleflate.

Tåler det utroligste

Spesielt for militæroperasjoner er det naturlig nok en fordel med hjul som ikke kan punktere og i Polaris' tilfelle er NPT-hjulet testet for mildt sagt røffe forhold: Det har overlevd over 700 kilometer etter å ha tatt imot maskingeværsalver og har tilbakelagt over 1.600 kilometer med en 7,6 centimeter lang skinnespiker gjennom seg.

Foto: Polaris
Foto: Polaris
Foto: Polaris
Foto: Polaris
"Dekket" har vært testet over lange distanser gjennomtrengt av en 7,6 centimeter lang jernbanenagle. Foto: Polaris
Foto: Polaris
Med slike hjul kommer Polaris Sportsman WV850 frem der de fleste klassiske kjøretøy med oppblåsbare dekk ville måttet gi tapt. Foto: Polaris


Første i serie

For den typen arbeidshest vi ser her, ganske fjernt fra standsmessige terrenggåere som nye Range Rover, har derfor Polaris besluttet å levere kjøretøyet med slike hjul. Firehjulingen heter Polaris Sportsman WV850 H.O. og er den første serieproduserte quad-en med denne typen hjul. Polaris har tidligere tilbudt dem som ekstrautstyr, noe de begynte med for noen måneder siden. "Dekkene", som altså ikke er dekk i klassisk forstand, heter Terrain Armor.

For en tid siden testet vi en mer klassisk, men morsom, ATV - Sportsman 800 fra nettopp Polaris.

Mer teknisk informasjon, og hvordan det hele fungerer, får du et inntrykk av i demo-videoene fra Polaris nedenfor.



Ganske dyrt

Kjøretøyet kommer i salg i USA fra desember og prisen blir der 15.000 dollar eller cirka 92.000 kroner - dette er altså ingen billig fornøyelse, men så kan man da også skryte på seg en høyst uvanlig teknologisk kreasjon.