<B>MOTOR-MORO:</B> Dag og Kristoffer Borgenhov hos Norsk Tilhengersenter er stolte over å være en av tre eksklusive Polaris-forhandlere som kan tilby det nye leketøyet.  Foto: ESPEN STENSRUD
MOTOR-MORO: Dag og Kristoffer Borgenhov hos Norsk Tilhengersenter er stolte over å være en av tre eksklusive Polaris-forhandlere som kan tilby det nye leketøyet. Foto: ESPEN STENSRUDVis mer

Polaris Slingshot: Nå er denne ville spretterten i Norge

Det er noe av det mest oppsiktsvekkende vi har sett på lang tid. Polaris Slingshot er endelig her – på tre hjul i svingene. Men moroa koster...

Polaris er storleverandør av alt fra seriøst nyttekjøretøy som frakter alt du trenger opp på fjellet, til de morsomste leketøy for alle som liker lyd, fart og spenning.

I fjor fylte de 60 år og presenterte en streetracer på tre hjul som fikk navnet Slingshot. Med 173 hester og bare 763 kilo å trekke på, antyder navnet hva du kan forvente deg av opplevelser.

Den har allerede vært i USA ett år, hvor den er solgt i 8000 eksemplarer. Nå er den endelig kommet hit til lands.

LES OGSÅ: Sjekk denne bensingjerrige trehjulingen

Registrert som trike

Slingshot er en mellomting mellom KTM X-Bow og Bombardiers Can-Am Spyder og konkurrerer i moro-kategorien sammen med Ariel Atom, Caterham Super Seven, Morgan Threewheeler og andre rare, åpne biler. Felles for dem alle er pur moro - og svært lite nytte.

- Den blir registrert som en trike (3-hjuls motorsykkel), selv om den egentlig er omvendt med to hjul foran, sier Polaris-forhandler Dag Borgenhov hos Norsk Tilhengersenter, som akkurat har fått det nye leketøyet i butikken.

Det betyr at du kan kjøre den med førerkort klasse B, vel å merke om du tok førerkort før 19. januar 2013.

SPRETTERT: Navnet forplikter - og vi klr i vantene for å finne ut om det stemmer.
GM-MOTOR: En tradisjonell firesylindret sugemotor på 173 hester med femtrinns girkasse står for framdriften. Reimdrift viderefører kreftene til bakhjulet. Foto: ESPEN STENSRUD Foto: ESPEN STENSRUD
UTRADISJONELT: Reimdrift viderefører kreftene til bakhjulet. Foto: ESPEN STENSRUD
BREDT SPOR: Bakhjulet er i 20-tommer med 255-profil.
PLASTIC FANTASTIC: En tettsteget femtrinnskasse i en futuristisk midtkonsoll.



Prisen for moroa er nå klar:
- Den vil ligge på 479.000 kroner, sier Borgenhov.

Ifølge importøren skal salgsmålet være rundt 20 biler hos til sammen tre forhandlere.

Rørramme

SPARTANSK: Interiøret er i regnværsvennlig plast. Den 4,3-tommer store LCD-skjermen viser info, ryggekamera og RDS-radio. Vis mer



Så hva er denne skapningen som garantert vil skremme enhver som vil få den i bakspeilet?

Stammen er et rørrammechassis med en tradisjonelt montert motor og girkasse i lengderetningen. Det hele er pent pyntet med rå, linjaldesignede plastbiter. Det krydres med brede lavprofildekk og kule designelementer.

Det er ikke noen småmotor fra ATV-programmet du finner under plasten: Her får du en 2,4-liters firesylindret GM-motor med 173 hk og 225 Nm. Det er ifølge rapportene nok til å signere med et svart spor på de tre første girene...

Noen offisielle 0-100-tall er ikke å oppdrive. Men målinger som er oppgitt fra kjøpere i USA, varierer mellom 4,6 til 6 sekunder. Toppfarten er såvidt over 200 km/t.

«Bilen» har elektronisk stabiliseringsprogram, antispinn-kontroll og blokkeringsfrie bremser. Alt sammen kan slås av med en bryter. Da blir det en real burne- og sladdevogn når 20-tommersdekket i 255-profil slippes løs. For denne har nemlig bakhjulstrekk – med en kraftoverføring som skjer på noe utradisjonelt vis: Først med en mellomaksel til en 90-graders vinkel og derfra via reim til bakhjulet.

LES OGSÅ: Har du sett denne trehjulingen?

Skjerm og stereo

Interiøret er svært spartansk og i regnværsvennlig plast, akkurat slik vi er vant til fra deres andre kjøretøy.

Info skjer via en 4,3-tommers LCD-skjerm, og den er utstyrt med RDS-radio, 6 høyttalere og ryggekamera. Et hanskerom finnes for mobil og lommebok – i tillegg til to små rom bak setene. Både seter og ratt er justerbart.

Kommunikasjon via fører og passasjer kan også skje via bilens blåtann-tilkobling dersom du kjøper hjelm med dette utstyret. For hjelm er nemlig obligatorisk om du skal kunne kjøre den...

Se slingshot drifte (video):


TO ELLER FIRE HJUL: Hva er raskest?