<b>REN MORO:</b> Polaris Slingshot vil definitivt skille seg ut når den kommer på norske veier. Foto: POLARIS
REN MORO: Polaris Slingshot vil definitivt skille seg ut når den kommer på norske veier. Foto: POLARISVis mer

Polaris Slingshot er endelig klar for Norge

En sprettert med skyhøy morofaktor.

Polaris er storleverandør av alt fra seriøst nyttekjøretøy som frakter alt du trenger opp på fjellet, til de morsomste leketøy for de som liker morolyd, fart og spenning.

I fjor fylte de 60 år og presenterte en streetracer på tre hjul som fikk navnet Slingshot. Navnet antyder hva du kan forvente deg av opplevelser. Den har allerede vært i salg i USA et år, og nå kommer den til Europa.

LES MER: Polaris tester hjul uten luft

Konkurrentene

Slingshot er en mellomting mellom KTM X-Bow og Bombardiers Can-Am Spyder og konkurrerer i moro-kategorien sammen med Ariel Atom, Caterham Super Seven, Morgan Threewheeler og andre rare åpne biler.

Felles for dem alle er høy pris, mye moro og svært lite nytte.

BLIKKFANG: Slingshot er ikke en bil for anonyme. Du må like å bli beglodd. Nå kan du kjøpe en i Norge også. Foto: POLARIS Vis mer


Bilen ble vist frem eksklusivt til Norsk Motorpresse på Rudskogen allerede i fjor høst, men da startet de ikke engang motoren.

Eller hva med denne trehjulingen?

Rør og plast

Stammen er et rørrammechassis med tradisjonelt montert motor og girkasse i lengderetningen. Pent pyntet med rå linjaldesignede plastbiter. Det krydres med brede lavprofildekk og kule designelementer.

RØR: Under plasten er bilen et ganske tradisjonelt rørrammebygg, slik vi er vant med fra racing. Doble bærearmer foran vitner om at styring og grep er tatt på alvor. Foto: POLARIS Vis mer


Bilen har elektronisk stabiliseringsprogram, antispinn-kontroll og blokkeringsfrie bremser. Alt sammen slås av med en bryter. Da blir det en real burne- og sladde-vogn.

SE OGSÅ: Polaris har også sekshjulinger, men de er ikke de eneste

Adrenalin

Målet til Polaris er å hente adrenalinsøkende kunder som i dag kjører UTV, MC, Scooter, sportsbiler og raske båter.

Utviklingen tok tre år. Foreløpig finnes den i rødt og grått og har 18-tommere foran og en 20-tommers felg bak. 205 mm brede foran og 265 mm bak.

Interiøret er svært spartansk og i regnværsvennlig plast, akkurat slik vi er vant til fra deres andre kjøretøy.

Info skjer vi en 4,3-tommers LCD-skjerm. Et lite hanskerom finnes for mobil og lommebok som må holdes tørt bak setene. Både seter og ratt er faktisk justerbart. Kommunikasjon via fører og passasjer kan også skje via bilens blåtann-tilkobling dersom du kjøper hjelm med dette utstyret.

Det er ikke noen småmotor fra ATV-programmet du finner under plasten: Her får du en 2,4-liters firesylindret motor med 173 hk og 225 Nm. Det skulle være nok til å signere med et svart spor på de tre første girene ...

Slingshot drives av en femtrinns girkasse, men kraftoverføring skjer på noe utradisjonelt vis. Først med en mellomaksel til en 90-graders vinkel og derfra via reim til bakhjulet, på Polarisvis.

UTRADISJONELT: En tradisjonell firesylindret motor med femtrinns girkasse står for fremdrift. Reimdrift virerefører kreftene til bakhjulet. Foto: POLARIS Vis mer


Men noen billig leke blir dette ikke.

I USA koster den 24.000 dollar. Med motorsykkelavgifter tilsvarer det drøyt 420.000 kroner.

Prisen til tross, Amerikanerne har allerede oppdaget hvor gøyal bilen er, og Polaris har derfor solgt alt de har produsert.

De regner med at det samme kan skje i Europa og har åpnet for forhåndssalg.

Fortsatt nytt

Markedssjef i Polaris Norge, Espen Skaar, kan verken fortelle oss hvor mye den vil koste eller når vi kan forvente å få de første bilene til Norge.

Men om alt klaffer, vil de i hvert fall få showbiler i Norge i løpet av september.

- Slingshot vil bli solgt som 2016-modeller. Ingen typegodkjenninger er klare for Europa ennå, så det det er vanskelig å komme med noen pris. Vi regner med å ha svar på alle spørsmål når dere i Dinside får teste den i begynnelsen av oktober.

TRE HJUL: Det finnes andre trehjulinger, men de er skjeldne i trafikken. Foto: POLARIS Vis mer