<b>BLØTT:</b> Lang fjæringsvei gir mye vektforskyving. Det kreves teknikk for å sette den opp før sving. Foto: RUNE M. NESHEIM
BLØTT: Lang fjæringsvei gir mye vektforskyving. Det kreves teknikk for å sette den opp før sving. Foto: RUNE M. NESHEIMVis mer

Polaris RZR XP 1000 er noe av det kuleste på fire hjul

Vil du ha det skikkelig moro BØR du prøve denne.

RZR XP 1000 ble helt ny fra innerst til ytterst i 2014, og er dermed større, raskere og bedre fjæret enn noen gang. Selv ikke de mest ekstremt race-modifiserte maskinene fra få år tilbake kan matche XP1000.

Her får du altså mer enn nok krefter og en fjæringsvei som gjør den like smidig som ei katte. Det skal mye til å ikke havne på alle fire igjen, uansett krumspring.

Se hva Polaris har laget nå!

Sprek nok


Vi snakker om en såkalt Side by side (to personer kan sitte ved siden av hverandre) 1000 kubikks tosylindret firetakter på 107 hester og en to trinns girkasse oppsatt med en ganske hissig variatordrift. Den funker altså som en automat.

Gi gass og brems - gjerne med hver sin fot. Du får en følelse av "to much Power". En deilig følelse.

BUGGY: Den har firehjulsdrift når det trengs men kjøres som en bakhjulstrekker. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Liten og kjapp

Den er kort og bred. Kun 2,28 meter mellom akslene og 162 centimeter bredde. Med en bakkeklaring på 35 centimeter, en fjæringsvei på 45 centimeter og relativt store hjul på 29 tommer, skal det mye til for at du ikke kommer frem hvor du vil, og hopper så langt du tør.

Fjæringskomforten er nemlig formidabel.

Med denne ATVen kan du også kjøre til vanns.

Inntrykk

Polaris er amerikansk. Førsteinntrykket er et rørrammebygg med kult designet plast. Alt er enkelt og robust. Firepunkts seler sørger for at du holder kroppen i buret om du skulle finne på å gå kast i kast.

Alt er røft, like røft som på arbeidsmaskiner, og det betyr at giroverføringene må røskes i. Pedaler, spaker, ratt og seter står kanskje ikke mest ergonomisk plassert. De har fått plassering der det er enklest for produsenten. I grunn litt rart, spesielt når dette kun er moromaskiner.

Lange hopp

Jeg er grønn på dette, men RZR XP 1000 får deg til å føle deg som en proff. Polaris har selvtillit på produktet sitt og serverte oss ei drøy løype og frie tøyler i crossbanen på Rudskogen Motorsenter.

Det betyr mange bratte bakker, store lange hopp, og heftige doseringer.

ADRENALIN: Det er vanskelig å ha det mer moro enn i en sånn. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Hvordan er en ATV i forhold?

En runde i den råspreke ATVenSportsman XP1000 føltes langt mer skrekkblandet over hoppene. Sjansen for å henge over styret som et slips, eller rett og slett bli kastet av er store. Her må du altså være nøye med utstyret, og ikke minst kjenne grensene for din egen balanse.

RÅTASS: Polaris Sportsman XP 1000 er markedets råeste ATV. Hele 1000 kubikk, enorme kraftressurser og vannvittig behagelig i terrenget. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Du føler deg som en konge

Tilbake i RZR XP 1000 sitter du derimot fastspent, og kan tillate mye drøyere hopp og ikke minst landinger. Jeg hadde selv et par komprimeringer etter et par lange hopp, som jeg var overbevist om ville ende med kiropraktorbesøk. Men heldigvis: Den fenomenalt lange fjæringsveien demper de fleste sprell.

Motoren er utrolig pigg. Dette er en firehjulstrekker, men følelsen er utpreget bakhjulsdrevet.

Styr inn, gi gass og ut kommer'n momentant. Du spinner stort sett hele tiden når du gir pedal. Det er vanskelig å kalle styringen presis, det er nok vanskelig å få til med et såpass mykt og fleksibelt understell. I forhold til lillebror og nyhet av året, enseteren Polaris Sportsman ACE, som vi også prøvde på banen, er dette allikevel RZR XP 1000 et presisjonsverktøy.

Foto: RUNE M. NESHEIM
BLØTT: Lang fjæringsvei gir mye vektforskyving. Det kreves teknikk for å sette den opp før sving. Foto: RUNE M. NESHEIM
Foto: RUNE M. NESHEIM
BILLIGERE: Du sparer 50 000 kroner om du går ned til 900 kubikk. Da får du ikke like bra fjæringsvei. Foto: RUNE M. NESHEIM
BILLIGERE: Du sparer 50 000 kroner om du går ned til 900 kubikk. Da får du ikke like bra fjæringsvei. Foto: RUNE M. NESHEIM
MORO: Det tar ikke lnge tiden før man tør å prøve seg på de lange hoppene. Man lander mykt. Foto: RUNE M. NESHEIM
RÅTASS: Polaris Sportsman XP 1000 er markedets råeste ATV. Hele 1000 kubikk, enorme kraftressurser og vannvittig behagelig i terrenget. Foto: RUNE M. NESHEIM
ADRENALIN: Det er vanskelig å ha det mer moro enn i en sånn. Foto: RUNE M. NESHEIM
Foto: RUNE M. NESHEIM


Dette krenger, og man må lære å ta svinger på en litt annen måte enn man normalt gjør. Merk deg også at oppsettet er mykt, så her er det fullt mulig å velte om man ikke har hodet med seg, noe som også skjedde for enkelte.

Enkel å skru på

Dette er ikke satt sammen for å vare, for da hadde doningen blitt for tung. Dette er laget for å herjes med. Så når noe går i stykker, bytter du deler.

Alt er heldigvis enkelt, med mindre du knøvler nedre delen av det kraftige buret. Buret er nemlig skrudd flere steder så du kan bytte seksjoner. Understell, differ og plast, skrus enkelt av og byttes mot nye deler når det ryker. På den måten kan du gi maks attack hele tiden.

Dette er rett og slett adrenalin på hjul. Har du aldri prøvd en, bør du gjøre det.


Polaris RZT XP 1000
Motor:999 ccm tosylindret firetakt
Drivstoff:Bensin
Gir:Lav og høy. Variatordrift
Drivverk:4x4 on demand
Lengde:3022 mm
Bredde:2626 mm
Høyde:1873 mm
Vekt:625,5 kg
Pris fra:259 900 kr