<b>EN STRØM AV LADEHYBRIDER:</b> Bransjen står en eksplosjon av ladehybrider. Foto: BMW
EN STRØM AV LADEHYBRIDER: Bransjen står en eksplosjon av ladehybrider. Foto: BMWVis mer

Plugg inn: Nå kommer hybridene

Hyggeligere vektavgifter og gratis elektriske krefter gjør ladbare hybrider svært attraktive kjøp. I år tar det av.

De store bilprodusentene har tatt ladegrep. I løpet av 2017 har både Audi, BMW, Mercedes, Volvo ladbare hybrider i de fleste segmenter. Det begynner for alvor i år.

Fra og med 2015 gis ladbare hybridbiler et fradrag i vektkomponenten i engangsavgiften på 26 prosent. Før var det 15 prosent av bilens vekt som slapp vektavgift. Økningen får utslag på de ladbare nybilenes innkjøpspris - og aller mest på de tunge ladehybridene.

LES MER: Så mange vil ha ladbare hybrider

Videre favoriserer avgiftene hybridbiler med lav effekt på drivstoffmotoren og høy effekt på batterimotorene. Det er nemlig bare kreftene fra drivstoffmotoren som avgiftslegges.

- Ladbar Hybrid er blant de viktigste komponentene for Mercedes-Benz satsning de nærmeste årene. I 2017 har vi ikke to hybrider som nå, men hele ti modeller tilgjengelig forteller kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz, Christoffer Nøkleby.

I dag selges Mercedes-Benz S500e og C350e. Neste bil ut er GLE, som er en faceliftet ML med Mercedes nye modellbetegnelse, nytt infotainmentsystem og oppgradert med de nyeste systemene. Bertel O. Steen tror de kan selge alle bilene de får tak i dette året.

Dinside og Dagbladet kåret en ladehybrid til årets bil 2015.

Mercedes sin tilnærming er en utvikling i tre faser, en filosofi som deles av flere bilprodusenter:

Først gjøre forbrenningsmotorene mest mulig effektive, så utvikle plug-in hybrider som senker utslippet ytterligere, og til slutt satse fullt på nullutslippsbiler som hydrogen og el.

Mercedes er nå godt i gang med fase to.

LES OGSÅ: Mercedes til Skoda-pris.

10.000 i 2015

Bilimportørenes Landsforening regner med et totalt bilsalg på 135.000 biler i år. 25.000 av disse regner de med blir elbiler, 10.000 ladbare hybrider.

- Vi er veldig fornøyd med endringene i statsbudsjettet. Ladehybridene får ingen eller bare en engangsavgift fordi Co2-komponenten blir i kraftig minus, forteller Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening.

Han mener at når miljøvennlige biler blir konkurransedyktige, så viser erfaringen at folk velger slike fremfor andre.

Hva er en hybridbil?

En hybridbil er enkelt sagt en kloning mellom en elbil og normal bil med bensin eller dieselmotor. Drivstoffmotoren fungerer som viktigste energikilde, men de fleste løsningene tillater ren elektrisk kjøring med et tastetrykk.

Vi har testet tre ladbare mot hverandre.

Løsningene er mange. Opel Ampera, som ikke slo an i markedet, brukte elmotoren til fremdrift og bensinmotoren som aggregat til batteriet.

De japanske bruker stort sett en trinnløs girkasse i kombinasjon med elmotor og bensinmotor, mens de europeiske bilfabrikantene kobler elmotoren til et tradisjonelt drivverk med dobbeltclutch automatgirkasse. Sistnevnte gir minst tilvenning.

Ladbar

Det er først og fremst to ting man skal tenke på ved valg av hybridbiler. Ladbar hybrid eller vanlig hybrid. Ladbar hybrid gir deg mulighet til å fylle batteriet på strømnettet før kjøreturen.

Fordelen er åpenbar. Man kan kjøre på ren elektrisitet til batteriet er tomt og slippe drivstoffutgifter. Rekkevidden på ren strøm er avgjørende for om man gidder å putte i stikkontakten hver dag.

De minst avanserte løsningene (Toyota Prius) gir kun en drøy mils rekkevidde på ren strøm og lar deg ikke kjøre rent elektrisk.

Overraskende nok er det mange som kun tilbyr 30-35 km. Da er poenget borte og få velger å benytte stikkontakten.

Flere modeller lover fem mils rekkevidde. Så godt som ingen av modellene vi har testet holder det de lover. Kjører du derimot 3-4 mil om dagen, eller har mulighet for å lade for eksempel på jobb, har du stor muligheter for å unngå bensinstasjoner. Det merkes godt på lommeboka.

Uten lading: Lexus er ikke alene om å satse på hybrid uten lademulighet.

Bruken avgjør

Det er alltid viktig å tenke på bruksområde når man kjøper bil. Det gjelder i enda større grad for hybridbiler. Består bruken av mye langkjøring, mye motorvei eller riksvegstrekninger, er det erfaringsmessig lite å spare på denne teknologien.

Da brukes for det meste drivstoffmotoren til fremdrift. Den får noe hjelp av elmotoren, men bruker også energi for å lade. Da er det lite økonomisk å ta med seg den ekstra vekten som batterier og elmotorer fører med seg.

Dessuten gir det mindre plass i bilen. Noen ganger ganske mye.

Hybriden er aller best i by eller tettbygd strøk, der mye av kjøringen foregår i lave hastigheter med mye start og stopp. Da brukes mange av elbilens fordeler, mens forbrenningsmotoren kun kobles inn når den trengs.

Ladbare i dag

Audi A3 e-tron Sportback
BMW i8
Mercedes-Benz C350 e
Mercedes-Benz S500 e
Mitsubishi Outlander PHEV
Porsche 918 Spyder
Porsche Cayenne S E-Hybrid
Porsche Panamera S E-Hybrid
Toyota Prius Plug-in
Volkswagen Golf GTE
Volvo V60 D5
Volvo V60 D6

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.


BMW i8 - 1.299.600 kr:Midtmotorbilen har en 1,5 liters tresylindret motor bak passasjersetet som yter hele 231 hk og 320 Nm. Elmotoren yter 131 hk og 250 Nm. Til sammen gir det en effekt på 362 hk og 32 Nm. Den lover 37 km i rekkevidde på strøm og ytterligere 563 på drivstoff. Blandet forbruk oppgis til 0,21 liter på milen. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Mercedes-Benz C350 e; 479.000 kr En toliters bensinmotor på 211 hk og 350 Nm får hjelp av en elmotor på 82 hester og 340 Nm. Til sammen yter den 279 hk og 600 Nm. Rekkevidde på ren strøm er 31 km. Den lover Blandet forbruk oppgis til 0,21 liter pr. mil. Foto: MERCEDES BENZ: Vis mer


Mercedes-Benz S500 e 1.225.400 kr: Luksusbilen har en bensin V6 på treliter som yter 333 hester og 480 Nm. Den får hjelp av en elmotor på 115 hk og 340 Nm Til sammen gir det en effekt på 442 hk og 650 Nm. Den lover 33 km rekkevidde. Blandet forbruk oppgis til 0,28 liter pr. mil. Foto: MERCEDES-BENZ Vis mer


Mitsubishi Outlander PHEV – 394.000 kr Norges første ladbare hybrid har en toliters bensinmotor på 121 hk og 190 Nm. Den er koblet til to elmotorer, den ene på 82 hk og 137 Nm som driver forhjulene. En elmotor 82 hk og 195 hk gjør at den kan kalles en firehjulstrekker. Til sammen står den oppgitt med 164 hester og 332 Nm.Den lover elektrisk rekkevidde på 52 km. Blandet forbruk oppgis til 0,19 liter pr. mil. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Porsche 918 Spyder – 8.019.000 kr: Den første superbilen som ble produsert fra bunnen som hybridbil. Den drives av en bensin V8 på 608 hester og 540 Nm. Den er koblet sammen med en elmotor på 156 hk og 375 Nm som sammen driver bakhjulene. Forhjulene drives av en elmotor på 129 hk og 210 Nm. Til sammen har Porsche 918 887 hk og 1.280 Nm.Den lover elektrisk rekkevidde på 32 km og blandet forbruk oppgis til 0,31 liter pr. mil. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Porsche Cayenne S E-Hybrid – 1.141.000 kr:Første dyre SUV på markedet med hybridløsning. En bensindrevet tre-liters V6 på 333 hester og 440 Nm er koblet sammen med en elmotor på 95 hk og 310 Nm. Til sammen gir dette 416 hk og 590 Nm som driver alle fire hjul.Den lover en elektrisk rekkevidde på 36 km og et blandet forbruk på 0,34 liter pr. mil. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Porsche Panamera S E-Hybrid – 1.307.000 kr:Panamera har samme drivlinje som Cayenne S E-Hybrid, altså en bensindrevet tre-liters V6 på 333 hester og 440 Nm er koblet sammen med en elmotor på 95 hk og 310 Nm. Til sammen gir dette 416 hk og 590 Nm som driver alle fire hjul.Den lover en elektrisk rekkevidde på 36 km og et blandet forbruk på 0,31 liter pr. mil. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Toyota Prius Plug-in – 321.500 kr: Toyota var først ute med hybrid I stor skala og tilbyr ladbar versjon. Den har en 1,8 liters bensinmotor som yter 99 hester og 142 Nm. Denne jobber sammen med en elmotor på 82 hk og 207 Nm. Til sammen yter pakken 136 hk og 300 Nm.Den lover elektrisk rekkevidde på 25 km og et blandet forbruk på 0,21 pr. mil, noe også vi klarte på en 21 mils testrunde. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Volkswagen Golf GTE – 328.700 kr: VW hinter til sin GTI modell med sin første hybrid, ikke så rart siden den totalt har tilnærmet effekt 204 hk og 350 Nm. Det er en 1,4 liters bensinmotor på 150 hk og 250 Nm sammen med en elmotor på 102 hk og 330 Nm som står for fremdriften. Den lover elektrisk rekkevidde på 50 km og et blandet forbruk på 0.16 liter pr. mil. Foto: Knut Moberg Vis mer


Volvo V60 D6 – 549.900 kr:Volvo er de eneste som har valgt diesel på sin hybridløsning, og ingen hvilken som helst motor heller. Det er snakk om den største, en 2,4 liters twinturbo rekkefemmer. Den yter 220 hk og 440 Nm. En elmotor på 68 hk og 200 Nm er koblet til bakhjulene. Samlet effekt er 288 hk og 640 Nm.Den lover elektrisk rekkevidde på 50 km og et blandet forbruk på 0.18 liter pr. mil. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Disse kommer

Audi A4 e-tron
Audi Q7 e-tron
BMW X5 xDrive40e
BMW 328e xDrive
Mercedes-Benz GLE 500 e
Mitsubishi XR-PHEV
VW Passat GTE
Vovlo XC90 T8 PHV

Audi Q7 e-tron:Dette blir trolig verdens første hybrid med sekssylindet diesel nærmere bestemt en 3,0 TDI på 260 hk koblet sammen med en 133 hk og et vanlig quattro drivverk. Samlet effekt blir 373 hk og 700 Nm. Bilen skal klare seg med 0,17 liter diesel per mil og ha en rekkevidde på bare strøm på opptil 56 kilometer. Foto: AUDI Vis mer


EN STRØM AV LADEHYBRIDER: Bransjen står en eksplosjon av ladehybrider. Foto: BMW Vis mer


BMW 328e: 3-serien får samme motorer som X5, altså en toliter på 245 hk og 400 Nm og en 112 hesters elektrisk motor og 8-trinns girkasse som driver bakhjulene. De lover 0,21 liter pr. mil og en rekkevidde på 35 km. Foto: BMW Vis mer


Mercedes-Benz GLE 500 e: Blant nyhetene er den ladbare hybriden GLE 500 e. Den kombinerer 333 hestekrefter fra en direkteinnsprøytet V6 3.0 bensinmotor, med en elektrisk motor på 116 hester. Den drar selvfølgelig på alle fire via et tradisjonelt drivverk. Total system-effekt når 442 og 650 Newtonmeter. Rekkevidden på bare strøm oppgis å være 30 kilometer. Foto: MERCEDES-BENZ Vis mer


Mitsubishi XR-PHEV: Dette er foreløpig bare en konseptbil og vil i såfall erstatte ASX. Med tanke på at de Mitsubishi allerede har Outlander tilgjengelig, er det høyst trolig at denne ikke ligger langt frem i tid. Concept XR-PHEV II er en urban crossover med et hybrid drivverk som driver forhjulene. Den elektriske motoren utvikler 163 hestekrefter, men Mitsubishi oppgir foreløpig ikke effekt på bensinmotoren som har et slagvolumet er 1,1 liter. Foto: MITSUBISHI Vis mer


VW Passat GTE: VW passat bruker drivlinjen fra VW Golf GTE, det vil si en 1,4 TFSI med 156 hk og 330 Nm, koblet sammen med en elmotor på 115 hk. Til sammen får den 218 hestekrefter og er 400 Nm og rutte med. Den blir tilbudt i begge karosserivarianter og alle driver på forhjulene.Giringen tas hånd om av en 6-trinns DSG-girkasse med to kløtsjer plus en kløtsj som fristiller elmotoren når det passer.Rekkevidden er oppgitt til 50 kilometer og 0,2 liter per mil. Foto: VW Vis mer


Volvo XC90:Volvo har satt sin ladbare hybrid øverst på næringskjeden ved å kalle den T8. Selv om den nærmer seg millionen, får T8 en avgiftsrabatt som dreper den rene bensinversjonen T6 med 320 hester. Den blir med andre ord den neste favoritten, etter D5. Den får en toliters bensinmotor på 322 hk og 400 Nm som driver fremhjulene og en 80 hk og 241 Nm som driver bakhjulene. Samlet effekt blir 400 hk. Rekkevidden er på 40 km og et gjennomsnittlig forbruk på 0,21 liter pr. mil Foto: VOLVO Vis mer