Plass, seteløsninger og utstyr

Både Mitsubishi Grandis og Peugeot 807 er store og fullverdige familiebiler. Grandis er imidlertid mest praktisk i hverdagen.

Mitsubishi Grandis (Interiørbildene er hentet fra tidligere Grandis- og 807-tester. Bilene på bildene kan derfor avvike noe fra de aktuelle testbilene som omtales her.) Vis mer
Peugeot 807 Vis mer


Peugeot 807 har mange sterke sider. Blant annet har bilen et lysere, mer moderne og triveligere interiør enn Grandis. Store vindusflater slipper inn mye lys og stor kupébredde forsterker opplevelsen av romslighet. Lave vinduskarmer i bakdørene sørger for at også barna kan få med seg landskapet som passerer på utsiden og et ekstra bakspeil gir mor og far muligheten til å følge med på hva småtrollene holder på med.

Skyvedører på 807

Kvalitetsmaterialer og innslag av polstret interiørplast gir en opplevelse av kvalitet og det dybdejusterbare rattet øker mulighetene for at alle typer mennesker oppnår en god kjøreposisjon.

Skyvedørene åpenbarer en stor døråpning, noe som gir behagelig innstigning til både andre og tredje seterad. Og den enorme bakluken skjuler en ditto innlastingsåpning og imponerende takhøyde.

Tristere interiør i Grandis

807 har altså mange positive egenskaper, og er på enkelte områder et enda triveligere bekjentskap enn Grandis. Grandis har et mørkere, gråere og tristere interiør, noe som sammen med mindre vindusflater og mindre kupébredde gir svakere plassopplevelse. Polstret plast er fullstendig fraværende og interiøret virker mindre påkostet enn det vi finner i 807. De høye vinduskarmene i bakdørene stjeler utsikt og turglede fra barna og det midtre setet på andre rad er nedprioritert.

Bakre seterad i gulvet i Grandis

Men når det kommer fleksible løsninger er Grandis den klare vinneren. Blant annet er det tredje seteraden en overlegen konstruksjon sammenlignet med den vi finner i 807. Grandis-løsningen er riktignok ikke den aller mest elegante vi har vært borti, blant annet finnes det flere fleksibiler med enda mer elegante løsninger. Essensen er imidlertid at de to setene på bakre seterad forsvinner ned i gulvet. Dette foregår ved relativt få håndgrep og etterlater seg et helt flatt lasteromsgulv. Om ønskelig kan man nøye seg med å legge ned det ene setet, slik at man fortsatt disponerer seks sitteplasser.

Slitsom prosess i 807

Mitsubishi Grandis Vis mer


En 807-eier med behov for utvidet lasteromsplass, står overfor en langt mer tungvinn prosess. Riktignok kan seteryggen legges ned, men det resulterer verken i flatt lasteromsgulv eller full utnyttelse av takhøyden. Dermed må man i gang med en tungvinn og fysisk krevende prosess, som går ut på å løsne de tunge setene for deretter å løfte dem ut av bilen.

Ikke bare er prosessen svettefremkallende, i tillegg står man overfor et annet problem - nemlig at setene må oppbevares et sted. Dermed må man huske å ta ut setene før man reiser til Ikea - hvis man da er så heldig å ha en garasje å oppbevare dem i.

Vinner tredje seterad: Mitsubishi Grandis

Fire trinn i 807

Også for andre seterads vedkommende har Mitsubishi og Peugeot satset på helt ulike løsninger. Peugeot har gått inn for den klassiske varianten med fire valgmuligheter. I første omgang skyver man et eller flere av de tre separate setene fremover mot forsetene. Deretter har man muligheten til felle seteryggene ned. Hvis dette ikke er nok, løsner man setet i bakkant og vipper de sammenfoldede setet fremover til det havner i en vertikal posisjon. Og som en siste mulighet kan man også her løsne hele setet og ta det ut av bilen. Sistnevnte er imidlertid strevsomt - og krever altså et oppbevaringssted.

To muligheter i Grandis

Peugeot 807 Vis mer


Mitsubishi har valgt en annen løsning som i praksis gir eieren to valgmuligheter. Setene på andre rad er delt i forholdet 70/30 og utrustet med sitteputer som er hengslet i bakkant. Disse kan vippes opp mot seteryggen. Deretter kan det sammenfoldede setet skyves frem mot forseteryggene. Dermed har man et flatt lasteromsgulv og stor takhøyde i en betydelig del av lasterommets lengde.

Ved behov for enda mer plass i lengderetningen kan man velge en annen løsning, nemlig å legge seteryggene ned i horisontal stilling. Dermed kan hele lasterommets lengde utnyttes. Det er imidlertid flere svakheter knyttet til denne løsningen. For det første får man ikke et flatt lasteromsgulv. For det andre får man ikke utnyttet hele lasterommets høyde. I tillegg risikerer man å ødelegge setetrekket ved inn- og utlasting av tunge og skarpe gjenstander.

Fremre forseterygg

Svakheten med de to Grandis-løsningene er at de ødelegger muligheten for å legge ned seteryggen på fremre passasjersete. Dermed får man ikke brukt hele kupeens lengde. I 807 derimot, har man denne muligheten.

Vinner fleksibilitet andre seterad: Peugeot 807

Størst innlastingsåpning i 807

Mitsubishi Grandis Vis mer


Det finnes nesten ingen syvsetere som kan skilte med stor lasteromsplass med alle sitteplasser i bruk. Grandis og 807 har imidlertid mer plass bak tredje seterad enn de mindre fleksibilene.

807 har den uten sammenligning største innlastingsåpningen og den laveste innlastingshøyden. 807 har heller ingen lastekant og har et betydelig bredere lasterom enn Grandis. I tillegg har 807 en takhøyde som er hele 107,5 centimeter på laveste punkt. I Grandis er takhøyden 12,5 centimeter lavere.

43 cm bak tredje seterad i Grandis

Peugeot 807 Vis mer


Når det kommer til lengde har imidlertid Grandis mer den skulle ha sagt. Grandis tilbyr nemlig 43 centimeter bak tredje seterad, fem centimeter mer enn 807. Og hvis tredje seterad legges ned har Grandis-eieren plutselig 125 centimeter å spille på. Etter å ha bakset med tunge seter må 807-eieren nøye seg med 120 centimeter.

Neste steg er for Grandis-eieren å legge ned seteryggene på andre seterad, noe som gir en lasteromslengde på 210 centimeter. 807-eieren har en stor jobb foran seg i å fjerne enda tre seter, og ender opp med 209 centimeter.

Vinner lasteromsplass: Delt seier

155 cm kupébredde i 807

Grandis og 807 er store biler som begge tilbyr betydelig mer plass enn de rimeligere fleksibilene. Peugeot 807 er 185,4 centimeter bred, nesten 6 centimeter bredere enn Grandis, og disse utvendige målene mer enn gjenspeiles inne i kupeen. Faktisk kan 807 skilte med en kupébreddde på hele 155 centimeter på andre seterad, noe som betyr at 807-kupeen er 10 centimeter bredere enn Grandis-kupeen. Dette vil selvsagt få betydning hvis tre voksne tar plass på andre seterad - da vil 807 være å foretrekke.

Vinner kupébredde: Peugeot 807

81 cm benplass på andre rad i 807

Mitsubishi Grandis Vis mer


Det som imidlertid er enda mer viktig, er benplass og takhøyde, som har betydning uansett hvor mange sitteplasser som er i bruk. I utgangspunktet kan det se ut som om 807 er vinneren når det kommer til benplass. Med hele 81 centimeter fra baksete- til forseterygg vil selv de aller mest langbente trives. Grandis byr mer normale på 75 centimeter - også dette er tilstrekkelig for voksne personer.

Endres når tredje rad tas i bruk

Disse tallene er imidlertid basert på at andre seterad er skjøvet til bakre posisjon. Hvis sitteplassene på tredje rad skal tas i bruk må passasjerene på andre rad ta hensyn ved å skyve sine seter fremover. Og med alle syv seter i bruk viser det seg plutselig at Grandis går av med seieren. I Grandis har man nemlig 71,5 centimeter benplass på andre rad - selv etter at man har tatt (det som etter vårt syn er tilstrekkelig) hensyn til tredje seterad. Med levelige forhold på tredje rad er plutselig 807-benplassen på andre rad redusert til 70 centimeter.

65 cm benplass på tredje rad i Grandis

Peugeot 807 Vis mer


Adgangen til tredje seterad er et problem i mange av de mindre fleksibilene, men i Grandis og 807 er det relativt smertefritt å stable seg inn på bakre rad. Også på tredje rad har Grandis best benplass. I Grandis har man 65 centimeter å "breie" seg på, i 807 må man klare seg med 60,5.

Vinner benplass: Mitsubishi Grandis

Større sittehøyde i 807

Mitsubishi Grandis er altså nesten 10 centimeter lavere enn 807, noe som skulle tilsi at 807 har best takhøyde. Peugeot har imidlertid tatt ut denne potensielle gevinsten i høyere sitteposisjoner. Det betyr at Grandis overraskende nok byr på best innvendig takhøyde på alle tre seterader. På første rad har dette ingen betydning, med en takhøyde på 100 centimeter er 807 tilstrekkelig høy.

Grandis 98 cm takhøyde på andre seterad

På andre seterad derimot, begynner ulikhetene i takhøyde å få betydning. I Grandis kan nemlig høye personer glede seg over hele 98 centimeter, mens 807-passasjerene må nøye seg med 92,5. Sistnevnte er ikke mer enn akkurat tilstrekkelig for normalt høye, voksne personer.

Grandis 86 cm takhøyde på tredje rad

Mitsubishi Grandis Vis mer


Men det er først på tredje seterad at ulikhetene i takhøyde får avgjørende betydning. Takket være en utsparring i taket har nemlig Grandis-passasjerene 86 centimeter, noe som akkurat holder for voksne. I 807 må man nøye seg med 84 centimeter. To centimeter høres ikke mye ut, men oppleves som avgjørende i virkeligheten, noe som sannsynligvis har med setekonfigurasjonene å gjøre. De to centimetrene betød i hvert fall at vi måtte bøye hodet.

Vinner takhøyde: Mitsubishi Grandis

Justerbare i lengden

Vi har allerede vært innom seteløsningene fra et lasteromsperspektiv. I tillegg tar vi oss tid til å se nærmere på baksetene fra passasjerperspektiv. Som den oppvakte leser vil ha forstått, kan passasjerene i begge biler glede seg over at stolene på andre seterad er justerbare i lengden. I 807 er de tre sitteplassene uavhengige, slik at de tre passasjerene kan velge ulike løsninger. Grandis-setene er i stedet delt i forholdet 70/30, slik at fleksibiliteten begrenses noe. Til gjengjeld kan Grandis-setene justeres hele 24 centimeter i lengderetningen, mens man i 807 kun har 14,5 centimeter å spille på.

Soveposisjon

Peugeot 807 Vis mer


Både Grandis og 807 kan også skilte med justerbare seterygger på andre seterad og i begge biler kan seteryggene legges så langt ned at det tilfredsstiller vårt krav for å kunne defineres som en soveposisjon.

Også på tredje seterad kan rygg-vinkelen justeres i begge biler. Kun 807 tilbyr forflyttelse i lengderetningen, men fordi benplassen er så svak selv i bakre stilling, har ikke denne funksjonen noe for seg fra et passasjer-perspektiv.

Vinner passasjer-fleksibilitet: Delt seier

ESP standardutstyr

Både Mitsubishi Grandis 2.0 D-ID Invite og Peugeot 807 2.0 HDi SR kan skilte med elektronisk stabilitetsprogram, noe som etter vårt syn bør være helt avgjørende for et bilkjøp i denne prisklassen. Begge kan også skilte med seks kollisjonsputer.

807 beltestrammere på andre seterad

På sikkerhetssiden fremstår imidlertid 807 som vinneren. For det første innbefatter hodekollisjonsputene også tredje seterad, noe de ikke gjør i Grandis. For det andre har Peugeot 807 beltestrammere og kraftbegrensere også på andre seterad, noe som er uvanlig og prisverdig. I tillegg er 807 testet hos Euro NCAP, med 5 stjerner som resultat. Grandis er ikke testet, noe som i seg selv er negativt. Euro NCAP-testing er nemlig frivillig, noe som tyder på at Mitsubishi av en eller annen grunn ikke har ønsket å teste bilen.

Når det er sagt så trenger ikke dette nødvendigvis bety at Mitsubishi mangler tiltro til bilen sikkerhetsegenskaper. Produsentene må nemlig selv ta kostnadene ved Euro NCAP-testing og dermed kan økonomiske betraktninger være bakgrunnen.

Vinner sikkerhet: Peugeot 807

Grandis mest utstyr

Mitsubishi Grandis Vis mer


Peugeot 807 SR har både dybdejusterbart ratt, fjernbetjent radio, ekstra barnespeil og belyste sminkespeil. Dette i motsetning til Grandis. På den annen side har kan Grandis Invite+ skilte med elektronisk klimaanlegg, fartsholder, 17-toms alufelger, 6-trinns girkasse samt skinntrukket ratt og girspak, noe som mer enn oppveier det nevnte 807-utstyret.

Forøvrig kan det nevnes at begge biler selvsagt leveres med elektriske vindusheiser rund baut, elektrisk betjente og oppvarmede sidespeil, fjernbetjent sentrallås, klokke og utetemperaturmåler. Begge biler kommer i tillegg med integrert radio/CD-spiller, kjørecomputer, elektronisk bremsekraftfordeling (EBD) og nødbremsassistanse (BA).

Vinner utstyr: Mitsubishi Grandis

Hvilken bil tar sammenlagt-seieren? Og hva med de andre flerbruksbilene? Les våre konklusjoner her.