Plass og utstyr

Nye Freelander kjennetegnes ved god plass, god utsikt og et høyt utstyrsnivå. Men verken lasterom eller bakseteløsninger imponerer.

Vis mer
Vis mer


Dagens Freelander kjennetegnes blant annet ved svak takhøyde både i for- og bakseter, et førersete som ikke kan justeres i høyden og et ratt som ikke kan justeres i dybden. I Freelander 2 er alle disse svakhetene eliminert. Andre generasjon Freelander kjennetegnes i det hele tatt ved sin romslighet, i hvert fall når vi snakker om de fem sitteplassene. Både kupébredde, takhøyde og benplass oppleves som god i begge seterader. Baksetepassasjerene kan i tillegg glede seg over høy sitteposisjon og lave vinduskarmer, noe som gir svært god utsikt - også for barn.

Ikke spesielt stort

Men helt perfekt er kupeen ikke. For eksempel mangler forsetepassasjeren mulighet for å justeres setet i høyden, noe som er svakt i dagens bilverden. Og den sitteposisjonen Land Rover har valgt er etter vårt syn unødvendig høy. Og selv om Land Rover hevder at lasterommet er blitt langt større, var det etter vårt syn ikke noe å skrike hurra for. For det første er innlastingen voldsomt høy, for det andre er verken bredde eller dybde noe spesielt å skryte av.

Vis mer


Merkelig nok har Land Rover i tillegg valgt å satse på en gammeldags bakseteløsning. Denne innebærer at man må vippe sitteputene opp og frem før bakseteryggen kan legges ned. Riktignok blir gulvet flatt, men oerasjonen er tidkrevende og den loddrette sitteputen stjeler lengde. Og mens mange av konkurrentene har gitt sine kunder mulighet for justering av seteryggvinkel og benplass, har Land Rover satset på en klassisk, statisk baksetekonfigurasjon.

Høyt utstyrsnivå

Når det gjelder utstyrsnivå har imidlertid Freelander 2 lite å skamme seg over. Selv grunnversjonen, E, kan skilte med antiskrens (ESP, DSC på Land Rover-språk), kurvekontroll (CBC), antivelt (RSC), syv kollisjonsputer og utkobling av fremre passasjer-kollisjonspute. I tillegg kommer alarm, integrert radio med inngang for MP3-spiller, manuelt klimaanlegg og elektriske vinduer med ett-trykk-funksjon rund baut. Oppvarmet frontrute, sidespeil og spylerdyser følger også med på kjøpet, i likhet med tilleggsvarmer for den som velger dieselmotor.

Vis mer


Neste utstyrsnivå heter S, og kan i tillegg by på elektronisk klimaanlegg, rattbetjening av radioen, rattbetjent fartsholder, regnsensor, automatisk nedblendbart bakspeil, elektrisk innfellbare sidespeil og kjørecomputer. I tillegg kommer tåkelykter, belyste sminkespeil og det omtalte Terrain Response.

Det betyr at mange vil kunne klare seg med S-varianten, og dermed slipper å avansere til de dyrere SE- og HSE-variantene. Ja, hva koster bilen egentlig? Les mer om priser og konkurrenter her.