Plass og motoralternativer

Ved siden av godt voksne, aktive unge og barnefamilier mener Volkswagen at Golf Plus også er et alternativ for lange personer.

Golf med pluss-plass

  1. Store bilder!
  2. Plass og motoralternativer


Og vi er helt enig. Selv personer rundt to meter vil komfortabelt kunne sitte på fire av sitteplassene i bilen samtidig, og det er det ingen andre kompaktklassebiler som tilbyr. Bagasjerommet lider ikke mer enn at det fortsatt er større enn i vanlig Golf selv når setene er i bakerste posisjon.

Fleksibelt

Grunnen til det gode bagasjevolumet i forhold til en vanlig Golf viser på en måte hvordan Volkswagen tenker med Golf Plus. I vanlig Golf er det rette bagasjeromsvegger som ikke nødvendigvis er optimalt for plass, men det ser bra ut. I Golf Plus er alt volum tatt i bruk, veggene følger dempertårnene og all tilgjengelig plass er utnyttet. Golf Plus skal være en praktisk bil som kan være et stasjonsvognalternativ.

I forhold til de bilene som likner mest, Renault Scenic i kort utgave og Ford Focus C-max, er ikke plassen overveldende, men de praktiske løsningene er bedre. Om bord i Golf Plus kan de fleste varianter av seteløsninger ordnes med en hånd. For eksempel glir sitteputen forover og nedover når ryggen dyttes frem. Resultatet er et flatt bagasjerom som er lett å utnytte. Hemmeligheten bak det flate gulvet uten lastekant er at bagasjerommet i Golf Plus har dobbelt gulv. Det øvre gulvet kan felles ned slik at du får maksimalt med bagasjeplass ved behov.

Utstyrsnivåer som Golf

Kjente utstyrsnivåer som Trendline, Comfortline og Sportline vil også bli å finne i Golf Plus. Dog vil det nok ikke bli noe tilsvarende Golf Trendline Pluss, Golf Plus Trendline Pluss klinger liksom ikke alt for godt. Golf Plus har utgangspunktet mer på standardutstyrlisten enn vanlig Golf, blant annet er klimaanlegg og ESP på plass i alle varianter. Litt synd er det at du må enten opp i utstyrsnivå eller krysse av på ekstrautstyrslisten for at praktiske løsninger som dobbelt bagasjeromsgulv og skuffer under setene ender opp på din Golf Plus.

Motorutvalget som Golf minus GTI

Med motorutvalg og girkasseutvalg som Golf er det lite som savnes. Spesielt girkasseutvalget er best i klassen, og den velfungerende DSG-girkassen kommer i kombinasjon med dieselmotorene i første omgang. Det eneste vi savner i motorutvalget på Golf og Golf Plus er en dieselmotor med mindre slagvolum som ville passet bedre i avgiftssystemet. Tolker vi signalene fra Volkswagen rett, er det nok en liten dieselmotor rundt hjørnet.

Turboutgaven av 2-liter FSI-motoren som sitter i Golf GTI er ikke varslet for Golf Plus, men det er plass til den og markedskreftene vil avgjøre om det blir aktuelt i fremtiden.

Ved lansering i mai vil fire motoralternativer være på plass, 1,4 liter/ 75 hestekrefter og 1,6-liter/ 115 hestekrefter vil være bensinalternativene, og de to dieselmotorene 1,9-liter/ 105 hestekrefter og 2-liter/ 140 hestekrefter vil også være med fra start.

Etter hvert dukker flere alternativer opp, mest spennende er kanskje en 1,4-liters FSI-motor på 90 hestekrefter, men også versjonen av 1,9-tdi motoren med samme antall hestekrefter kan bli prisgunstige alternativer. Sistnevnte vil sørge for at billigste dieselutgave av Golf Plus vil starte rundt 265.000 kroner.

Golf Plus er klar for lansering i Norge i april.

Store bilder av Golf Plus

Priser VW Golf Plus
Motor/utstyrsnivåPris
Trendline 
1,4/75 hk bensin222.140 kr
1,6/115 hk bensin259.390 kr
1,9/105 hk diesel277.010 kr
2,0/140 hk diesel304.920 kr
Comfortline 
1,4/75 hk bensin234.580 kr
1,6/115 hk bensin271.860 kr
1,9/105 hk diesel289.470 kr
2,0/140 hk diesel317.310 kr
Sportline 
1,6/115 hk bensin273.390 kr
1,9/105 hk diesel291.000 kr
2,0/140 hk diesel318.900 kr


Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder