Plass og komfort

Kia Rio skryter av at den er lengre enn en Volkswagen Golf. Dessverre er det ikke det ytre som teller, det er det indre.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi skal ikke sammenlikne Kia Rio med Volkswagen Golf, vi skal sammenlikne den med Skoda Fabia stasjonsvogn – og det gjør det hele enda vanskeligere for koreaneren. For Skoda Fabia stasjonsvogn er lengre enn både Golf og Rio.

Større Fabia

Tall som er lette å finne igjen når vi begynner å måle bilene. Skoda Fabia har mye større plass enn Rio. Plassen foran er bedre, plassen bak og ikke minst bagasjeromsplassen er rommeligere i tsjekkeren enn i koreaneren. Likevel skal Kia ha ros for å utnytte bredden bedre enn hva Skoda har gjort. Rio skilter med verdifulle ekstra centimeter i bredden både foran og bak. Dessuten har Kia Rio noe bedre takhøyde enn sin tsjekkiske konkurrent.

Gode seter i Rio

Bak rattet finner man lett en god kjørestilling enten man sitter bak rattet i Fabia eller Rio. Likevel trivdes vi nok best bak rattet i Rio. Ikke bare fordi forsetene har flere justeringsmuligheter, de er også mer komfortable enn Fabias harde stoler. Også ørene får slappe mer av i Rio. Dekkstøyen er ikke fullt så påtrengende som i Skoda Fabia.

Likevel er Fabia den beste bilen å kjøre. Den virker rett og slett mer moderne i sin oppførsel, med mer presise betjeningsorganer. For eksempel er girkassen i Fabia en nytelse å sjalte sammenliknet med girkassen i Rio. Og under akselerasjon høres motoren i Fabia avslappet og godslig ut sammenliknet med Kia-motorens forpinte vræl.

Elendig baksete

Riktignok har Kia Rio større plass i bredden enn hva Skoda Fabia har, og for de som skal oppholde seg i baksetet er det merkbart. Likevel ville vi foretrukket baksetet i Fabia. Sittekomforten er rett og slett bedre. Problemet passasjerene i Kia opplever, er at seteryggen er for tilbakelent, og at korsryggstøtten dermed blir så kraftig at det blir ukomfortabelt.

Dermed vinner Skoda Fabia kampen om plass mot rivalen Kia Rio. Men Rio overbeviser med bedre seter foran og lavere støynivå – hvis du ikke akselererer da. Og akselerasjon bringer oss videre til kapittelet om motor og kjøreegenskaper.