Plass og komfort

Mercedes-Benz C180 T viderefører en lang tradisjon med stasjonsvogner fra Mercedes-Benz, og det er liten tvil om at den er verd sine 20.000 kroner over sedanutgaven.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er alltid litt spesielt å sette seg inn bak rattet i en Mercedes-Benz. Langt der fremme troner nemlig en stjerne, og den er med på gi deg som fører av bilen sosial aksept.

Også Mercedes sparer

Derfor finner du ikke lyder av gnissende hardplast og andre billige løsninger i interiøret i C180 T. Likevel trenger du ikke å lete lenge før du finner ut at også Mercedes-Benz sparer. Rattet har vi allerede vært inne på, men slå ned solskjermene og du ser utsparringene til lyset for sminkepeilene – men lyset, det mangler. I tillegg finner du innslag av billig plast, men det er plassert på steder der du sjelden ser det.

Perfekt?

På ergonomi-siden har imidlertid Mercedes-Benz ikke snudd på kronene. Interiøret i C180 T er nemlig nær det perfekte. Instrumentene er lettleste, alt av betjeningsorganer sitter plassert innenfor rekkevidde og bryterne er store og betjeningsvennlige.

Malurten er imidlertid hendelen som styrer blinklys, fjernlys, vindusviskere, vindusspylerne, intervallhastigheten på viskerne og lyshornet. Fortsatt er vi av den oppfatning av for mange funksjoner er samlet på ett sted og blir forvirrende. Noe som forøvrig også gjelder for kjørekomputeren i C-klasse. Den består nemlig av et utall nivåerog undernivåer. Uansett blir betjeningen ulogisk og komplisert, du blir sittende å lete frem informasjonen du er på jakt etter – og leteaksjoner i 80 kilometer i timen er ikke av det gode.

Fjærende seter

Det er imidlertid kjørestillingen. I time etter time kan du sitte bak rattet og nyte fremferden. Så komfortabel er C-klasse, og ikke minst setene. Støtten til lår og rygg er upåklagelig, selv om vi nok kunne har foretrukket justerbar korsryggstøtte. I tillegg er bakkanten av forsetene avfjæret slik at også setet fjærer over de største ujevnhetene. Det, sammen med et komfortabelt fjæringsoppsett, gjør at langturer ikke blir plagsomme bak rattet i C180 T. Irriterende er derimot dekkstøyen som er for høy i C-klasse stasjonsvogn.

Rommelig

Plassen i C-klasse stasjonsvogn er dessuten bra. Foran og bak har man god plass – og selv voksne sitter komfortabelt i baksetet. Bagasjerommet i C180 T er dessuten stort nok til at de fleste slipper å la bagasje stå igjen hjemme når du skal på familietur. Baksetet er dessuten delt, og når du legger det ned blir gulvet i bagasjerommet helt flatt.

Trass i at Mercedes-Benz har en lang tradisjon med stasjonsvogner er de ikke alene på markedet. Konkurrentene er med andre ord til stede. Konklusjon og konkurrenter finner du her.