Plass og komfort

Et imponerende baksete gjorde mest inntrykk i en bil som utvendig ser ett hakk større og dyrere ut enn sin forgjenger. Den kvalitetsforventningen som skapes med det ytre utseende innfries ikke helt når du setter deg inn i bilen. Blant annet er støy fra bakhjulene med på å redusere den innvendige komforten.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Og støy er en viktig den av komforten i en bil. I og med at Civicen har en så stor og rommelig kupe står man kanskje i fare for å dømme den i en annen klasse en der den hører hjemme, nemlig Golfklassen. Uansett hvilken klasse denne bilen dømmes i er støyen fra bakhjulene for høy. Ellers er både motorlyd og vindstøy godt dempet.

De slenger

Og en dag kiler de seg fast under bremsepedalen. Det er flaskene med leskedrikk det er snakk om. Det kan ikke være så vanskelig å konstruere en flaskeholder som klarer jobben sin – å holde en flaske fast. På den nye Civicen er holderne plassert foran girspaken, og de duger ikke.

Rar midtkonsoll

Midtkonsollen fungerer på en måte ikke fra viftebryteren og ned til girspaken. Det kan virke som sedanutgaven har arvet dashbordet fra kombikupeen. Der er girspaken plassert der midtkonsollen til sedanen begynner å bli uinspirert. Askebeger, koppholdere og rom for oppbevaring er tilfeldig stablet på den ledige plassen.

God oversikt

Dashbordet virker ved første øyekast litt vel enkelt, men etter hvert setter man pris på den enkle håndteringen en så oversiktlig layout gir. Ett stort savn er imidlertid klokke, en klokke av den typen som viser tiden. I testbilen var eneste tidsanvisning på musikkanlegget, men det hadde et display som kun var mulig å tyde når det var helt mørkt.

For mye av det gode

Setene føles sporty, kanskje mest fordi sidestøttene klemmer deg nesten ubehagelig fast i setet. Det er med andre ord ganske smalt mellom sidestøttene, og i tillegg mangler setene mulighet for å regulere korsryggstøtten. Seteputen er regulerbar, men kun i høyden. Vinkelen på seteputen kan ikke justeres og det er en ulempe for de med lange ben.

Utrolig baksete

Flatt gulv, god benplass og god takhøyde – hva mer kan en baksetepassasjer ønske seg. Og alt dette får du. Det du ikke får er hodestøtter på midtplassen, hvilket vil si at kun to voksne bør nyte plassen i baksetet samtidig.

Mykt gulv

I bagasjerommet er det en tynn finerplate som skal fungere som gulv. Den ligger oppå reservehjulet. Denne platen er så tynn at man må tenke seg om hvor en skal plassere tunge ting. Det gir et svakt inntrykk som forringer kvalitetsfølelsen. Ellers er plassen i det 450 liter store bagasjerommet lett å utnytte, og åpningen er stor nok.

Plass står i sentrum i den klassen Honda Civic konkurrerer i. Hvordan den klarer seg i forhold til konkurrentene kan du lese om i kapittelet Konklusjon og konkurrenter.