Plass og komfort

Stiv fjæring og lite bagasjeplass. Akkurat slik det skal være i en roadster. Komforten er faktisk høyere enn man skulle tro.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Nye gode, seter har funnet veien i inn i kupeen på MX-5. De er først og fremst stilige. Skinnsetene kommer nå med hodestøtte som en del av setet, og har en mer klassisk roadster-look enn de forrige.

I taket

Dessverre er det nye setene litt høyere, og sammen med en plate i cabriolet-duken reduseres disponibel høyde ytterligere. Undertegnede, litt over normalen høy, ble sittende med bøyd nakke når taket var på. Slitsomt over lengre perioder, og diskvalifiserende for lange personer som skulle ønske å kjøpe bilen.

Etter å ha vært i kontakt med importøren viser det seg at det ikke finnes noen standardløsninger for å øke plassen. Antakeligvis kan man på eget initiativ senke setet noe, og i fotbrønnen er det plass til å endre pedalposisjonene.

Rattet, stort skinnratt, skaper også problemer fordi lårene hindrer rattutslag med fast håndgrep.

144 liter

Størrelsen på bagasjerommet er på nivå med en litt stor fjellsekk. Lokket smetter opp ved trykk på en egen knapp på fjernstyringen, og den lille plassen som åpenbarer seg er lett å utnytte. Mangelen på bagasjeplass løser mange roadster-eiere med koffertstativ på bagasjelokket. Det ser kanskje tøft ut, men er neppe særlig praktisk.

Fordelen med lite bagasjeplass er at ”noen” ikke blir fristet til å ta med seg for mye på tur, slik at de fine kjøreegenskapene forringes.

Relativ komfort

Heldigvis er MX-5 en stiv bil der dumper og ujevnheter kjennes. Det går ut over komforten. En litt annen måte å se komfort på er graden av bilsyke hos passasjerer. Vi opplevde at personer som ofte klager over bilsyke følte seg komfortable i bilen, både med og uten tak over hodet. Grunnen kan kanskje være at man sitter lavt med god kontakt, og at ting som skjer med veibanen kommuniseres direkte uten å bli ”tolket” av et mer eller mindre fornuftig fjærinssystem. Komfortutstyret består i elektriske vindushevere og obligatorisk (for roadstere) setevarme i begge seter.

Komfort i denne sammenheng er brukervennlighet med hensyn til å få taket opp og ned. I MX-5 fungerte det uten problemer, og cabrioleten dempet effektivt for støy og vær. Det var ingen antydning til blafrelyder som man kjenner fra litt mer tilfeldige cabriolet-konstruksjoner.

Oversiktlig

Noen ville vel kanskje ønske at turtelleren hadde fått en mer fremtredene plass, men bortsett fra det fungerer instrumenter og brytere godt. Dashbordet har en form som kler bilen godt, og som passer fint sammen med den forholdsvis høye tunnelen som deler kupeen.

Mazda MX-5 er ikke alene på roadster-markedet. Konkurrentene kan du lese om her.