Plass og komfort

Høy plastkvalitet, gode seter og et ryddig design sørger for at det er lett å trives i Bora-kupeen.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det som møter deg når du tar plass i Boraens førersete, er et ryddig og oversiktlig interiør. Knapper og brytere er stort sett både lette å finne og betjene, selv om det elektroniske klimaanlegget nok burde ha vært plassert høyere oppe i midtkonsollen.

Mesteparten av plasten er av den polstrede typen og nøttetre-paneler i midtkonsoll og dører medvirker til å gi bilen et snev av eksklusivitet. Trepanelene er blant det omfattende standardutstyret i Highline-utgaven.

Irriterende fartsmåler

Instrumentene er av den klassiske, analoge typen, men tynne aluminiumsringer rundt turteller og fartsmåler er med på å gi instrumentene et moderne preg. Dessverre er fartsmåleren skjemmet med ulike intervaller og ulik tallstørrelse, noe som gjør den vanskelig å lese.

To digitaldisplayer viser henholdsvis klokke og kilometer-/tripteller, mens et større display viser utetemperatur og informasjon fra kjørecomputeren. Kjørecomputeren betjenes fra vindusviskerhendelen, noe som fungerer svært godt. Vi kunne imidlertid ha ønsket oss flere funksjoner, deriblant antall kilometer til tom tank.

Spesiell belysning

Volkswagen har satset på blå og rød instrumentbelysning, noe vi vet at det eksisterer delte oppfatninger om. Vi synes imidlertid at den rød-blå belysningen fungerer godt. På kveldstid og i mørke tunneler vil du oppdage at Volkswagen har spandert svært mange lyspunkter også på Bora. Lyspunktene styrker inntrykket av at bilen er påkostet. Det gjør også detaljer som automatisk avblendet bakspeil, sentersolskjerm, akustisk håndbrekkvarsler og skinntrukket håndbrekk.

Behagelige forseter

Spanderer du 19.600 kroner får du en skinnkledt bil og sportsseter. Forseter gir både god lår- og korsrygg-støtte, noe som gjør det fullt mulig å legge ut på lange turer. Setene er i tillegg godt egnet for sportslig kjøring, da både lår og rygg får god sidestøtte. Setene kan justeres i høyden og takhøyden er god nok til at selv de høyeste blant oss slipper å føle seg innestengt.

Det er imidlertid et problem med forsetene - de elendige hodestøttene. Disse er av rammetypen og altfor dårlig polstret. Det gjorde ikke saken bedre at vi hadde rukket å venne oss til de fantastiske hodestøttene i Volvo S60 T5.

Skinntrukket ratt

Selv om du ikke tar deg råd til skinnseter, får du et skinntrukket ratt på kjøpet hvis du velger Highline. Rattet er tre-eket og kan justeres i både høyde og dybde. Sistnevnte medvirker til at så godt som alle kan finne en god kjørestilling. Hornet er både lettbetjent og kraftig.

God oversikt

Fra førerplassen har man relativt god oversikt over trafikkbildet, takket være relativt smale A-stolper og store vindusflater. Selv om hekken er høy og hattehyllen enda høyere, går det også relativt greit å rygge med Bora. Vi irriterte oss imidlertid over høyrespeilet, som er altfor lite.

Bra støyisolering

Den lune kupeen er meget godt lydisolert og vi ble verken plaget av påtrengende vind- eller dekkstøy. Også motorstøyen er godt dempet, og motoren blir først masete når den passerer 3.500 o/min. Dette er imidlertid ikke noe stort problem. Folk som presser motoren så hardt har som regel ikke noe i mot å høre motorer som jobber. Når vi først er inne på lyd bør vi også nevne at det elektroniske klimaanlegget er av den stillegående typen.

Våre ører irriterte seg kun over en ting - knirkelyder fra rattet. Disse ble spesielt irriterende ved kjøring på ujevnt underlag.

Lavt under taket

Når du åpner bakdørene, som åpnes med et like behagelig klikk som dørene foran, møtes du først av stilige innstigningslister i aluminium. Når du tar plass vil du merke at du sitter høyt, til glede for barn som er avhengige av å følge med på vegen for å unngå bilsyke.

Problemet er at voksne sitter like høyt og at taket er lavt. Baksetene egner seg derfor ikke for voksne over 180 centimeter. Benplassen er også i snaueste laget. Og fy, fy Volkswagen; vi fant kun to hodestøtter og to trepunktsbelter.

Mye utstyr for baksetepassasjerene

Luksusutstyr erstatter ikke manglende sikkerhetsutstyr, men i rettferdighetens navn må det nevnes at baksetepassasjerene kan glede seg over elektriske vindusheiser, egne luftdyser for føttene og et deilig skinntrukket midtarmlene med et lukkbart oppbevaringsrom. Problemet med midtarmlenet er at det er vanskelig å få tak på når det skal felles ned.

Stort bagasjerom

Det belyste bagasjerommet åpnes ved hjelp av gassdempere og rommer akseptable 455 liter. Fordi sitteputene i baksetene kan vippes opp og frem, har du et nesten flatt lasteromsgulv og 785 liter plass til disposisjon når du legger ned bakseteryggene. Dessverre må bagasjen løftes relativt høyt. I tillegg er innlastingsbredden i smaleste laget.

Under bagasjeromsmatten finner man et fullstørrelse reservedekk og en ryddig holder for jekk og hjultvinge. I bagasjerommet finner du også fire festekroker og et 12-volt-uttak.

Volkswagen Bora 1.9 TDI 150 hk er en bra bil, men den er også dyr. Konkurrentene er ikke mange, men til gjengjeld svært farlige. Les mer om rivalene her.