Plass og komfort

Daihatsu bygger i høyden, og YRV er vel bevis nok på det. Over 1,5 meter strekker den seg, og seteløsningene i YRV følger tribuneprinsippet.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Tribuner er bygget opp etter prinsippet om at de som sitter bak også skal se, derfor er setene plassert høyere. Akkurat slik er det også i Daihatsu YRV, hvor baksetet er 7,5 centimeter høyere enn forsetene. Det gir voksne, så vel som barn, bedre utsikt og økt komfort. Spesielt vil voksne merke at lårstøtten i baksetet på YRV er bedre en man kunne frykte.

Flytt baksetet!

På samme måte som i Toyota Yaris kan baksetet i YRV flyttes 15 centimeter i lengderetningen. Dermed kan man øke bagasjeromsplassen når det er påkrevet, eller tilby baksetepassasjerene plass a’la Buisness Class når man trenger det. Blir baksetepassasjerene søvnige kan de i tillegg legge ned bakseteryggene slik at slumring kan foretaes i relativt komfortable former. Baksetets praktiske løsninger til tross, vi ville ikke anbefalt langtur med tre voksne i baksetet. Til det er YRV sin bredde for beskjeden.

Romslig

Foran i YRV er plassen formidabel, i alle fall dersom man måler i høyden. Benplassen er også bra, men rattets plassering i forhold til pedalene gjør likevel at kjørestillingen blir veldig rett opp og ned. At det kan bli slitsomt på lange turer sier nesten seg selv. Lange sjåfører vil dessuten klage over at førersetet gir for dårlig støtte under lårene, og at sitteputen er for kort. Sidestøtten for ryggen er det derimot lite å utsette på, selv om vi nok kunne ha foretrukket justerbar korsryggstøtte.

Huff. Ujevnheter.

Glemmer du at kjørestillingen ikke er av de beste, og at midtkonsollen gnager på skinnleggen, er ikke komforten i YRV dårlig. Men YRV er en liten bil, med det det ofte medfører av støy, og problemer med å takle de verste ujevnhetene i lav hastighet. Ute på landeveien er imidlertid fjæringskarakteristikken på lille YRV av det komfortable merket.

Uoversiktlig

Daihatsu YRV sitt beskjedne ytre gjør dessuten bilen enkel å manøvrere i bytrafikk. Men på skrå bakover sørger en tjukk B-stolpe, den som skiller sidevinduet foran fra sidevinduet bak, for å innskrenke sikten til et absolutt minimum. Ved kjøring på motorvei er det kort sagt svært irriterende.

Og apropos kjøring, hvordan er YRV på landeveien – tåler den presset når vi finner frem til landets dårligste veier? Les mer i kapittelet om Motor og kjøreegenskaper.