Plass og komfort

Vi boltrer oss i skinn og tre. Lar oss forføre av at det mulig å høre en knappenål falle, og er samtidig vanvittig misunnelige – på de som har råd.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi disponerer 5.005 millimeter med perfeksjonisme, signert Lexus. Derfor kan du justere vinkelen på bakseteryggen elektrisk, ha din egen klimasone i baksetet og skulle ryggen være litt stiv har du selvsagt massasje. I fordypningen, der midtarmlenet ligger, er det i tillegg kjøleskap som holder eventuelle leskende drikker, behagelig avkjølt.

Det er ikke fritt for at vi føler oss privilegerte, her vi sitter med massasje i ryggen og egen klimasone. At vi i tillegg kan strekke på beina er et definitivt pluss – men det skulle da også egentlig bare mangle.

Innebygget klimaanlegg

Foran må du riktignok glemme massasjen og kjøleskapet. Istedet skuer du utover et oversiktlig dashbord, med lettleste instrumenter og du kan nyte en sittekomfort som er lenestoler verdig. Men selv de mest avanserte lenestoler har ikke innebygget klimaanlegg, det har setene i LS430.

Å finne den perfekte kjørestillingen bak Lexus LS430 sitt amerikansk-inspirerte dashbord er heller ikke noe problem. Et utall små elektromotorer gjør sitt beste for å tilpasse stolen etter din anatomi.

Makabert stille

Oppi all luksusen vil du nok likevel irritere deg. For materialene i Lexus LS430 gir ikke samme gedigne følelse som i en BMW eller Mercedes-Benz av samme kaliber. Det glemmer du imidlertid når du beveger høyrebeinet ned mot teppet, og kjenner V8 motoren som uanstrengt setter den nesten 2 tonn tunge bilen i bevegelse.

Vel oppe i marsjfart, med konstantfartholderen koblet inn, er det likevel støynivået som imponerer. I 80 kilometer i timen er det makabert stille i LS430 sitt indre, det eneste du hører er svak romling fra dekkene på dårlig asfalt – og lyden av fluer og andre insekter der de brått ender sitt liv mot frontruten. Ellers er det stille.

Hvilket får oss til å skru på radioen. Signert Mark and Levinston evner stereoanlegget i LS430 å fylle øregangene med vellyd av de sjeldne – enten du hører på Solveig Kringlebotn eller Britney Spears.

Pneumatikk

Lexus LS430 flyter bokstavelig talt på en pute av luft. Ordinære fjærer og dempere er byttet ut med luftfjæring, og på landeveien er pneumatikken overlegen. Lexus LS430 glir nærmest umerkelig over ujevnhetene. Blir veien dårlig og humpene større, kan du selv justere markfrigangen med et knappetrykk. Men om fjæringen er overlegen på landeveien, er ikke det tilfelle i byen. Små og skarpe ujevnheter merker du i LS430 – men ukomfortabelt blir det likevel aldri.

Når sant skal sies er det ikke spesielt overraskende at Lexus LS430 byr på komfort i bøtter og spann. Heller ikke at plassen både til personer og bagasje er mer enn tilstrekkelig. Overaskelsene kom på veier hvor skogsmaskiner og traktorer regjerer, men det kan du lese mer om i kapittelet motor og kjøreegenskaper.