Plass og komfort

- Blir jeg skutt ut? Spørsmålet kommer fra passasjeren ved min side. Og spørsmålet forunder egentlig ikke. Du sitter vel høyt bak rattet i Land Rover Freelander.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Selvsagt har en førerposisjon som den du finner i Freelander sine fordeler, blant annet er Freelander nærmest en mønsterelev hva gjelder oversiktlighet. Hvilket selvsagt letter trafikkens C-momenter som lukeparkeringer, feltskifter og – om enn noe perifert - terrengkjøring.

Trenger nye seter

Likevel ønsker vi oss setet lavere. Følelsen av å sitte så høyt som du gjør i Freelander er nemlig ikke bare bra, du får nemlig en følelse av å sitte ”oppå” bilen og ikke i den. Dessuten blir takhøyden foran skadelidende. Den er, mildt sagt, for dårlig. De beste plassene i Land Rover Freelander er faktisk plassene bak. Nå skal ikke vi utrope benkene på bakerste rad som mønstereksempler til etterfølgelse, men faktum er at vi så definitivt har stiftet bekjentskap med bakseter av langt ringere kvalitet og komfort enn setene i Freelander. Barn vil dessuten trives godt på bakerste benk. Så høyt plassert som setene er, gir godt utsyn, og nettinglommene i taket er praktiske.

Mangler støtte

Virkelig sørgelig blir det når vi flytter oss frem. Forsetene holder langt fra de krav vi setter til seter. Vi hadde håpet på at Land Rover skulle ha endret setene når de først oppgraderte bilen, men så har ikke skjedd. På langtur er de på grensen til det ukomfortable, med dårlig sidestøtte og støtte under lårene som absolutte ”høydepunkter”. Hvor vanskelig er det egentlig å lage seter som har vinkeljustering på sitteputen?

Ryggen har det imidlertid ganske så godt i Freelander. Justerbar korsryggstøtte, sammen med brukbar sidestøtte, sørger for det.

Litt trang bak

Land Rover Freelander TD4 er en typisk langtursbil. Den vil trives på vei mot hytta, og er hytteveien dårlig er det en ekstra bonus. Men biler som er myntet på turbruk, bør være rommelige – og Freelander er akkurat rommelig nok. En kapasitet på 354 liter er ikke direkte imponerende, men det holder. Baksetene legger du dessuten enkelt ned dersom du trenger å frakte større gjenstander.

Lite støy

Ute på veien er oppholdet i Freelander TD4 behagelig. Lite hører du til dieselmotorens knatring, og dekkenes rulling plager deg ikke mye med uønsket støy. Heller ikke vindstøy er sjenerende i Freelander TD4. Ujevnheter takler dessuten Freelander bra. Store ujevnheter slukes effektivt, men på små ujevnheter som asfaltskjøter, hull og trikkeskinner er slagene merkbare. Ukomfortabelt blir det likevel ikke.

Men også motoren bidrar til komforten i Freelander TD4. Hvorfor, kan du lese om her.