Plass og komfort

God plass i første seterad, grei i andre og klassens største bagasjerom – en stor bil i kompaktklassen. Hadde det ikke vært for harde seter ville Peugeot 307 matchet både ett og to hakk større biler i totalkomfort.

Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Praktisk talt ingen vindsus eller dekkstøy og lite motorlyd når ørene til de som oppholder seg i kupèen. Høy kvalitetsfølelse og bra nivå på komfortdetaljene gjør det enda mer naturlig å sammenligne med større biler.

Voksent bagasjerom

Nesten 100 liter større en i Volkswagen Golf er bagasjerommet i 307. Hvis man legger ned setene øker kapasiteten fra 420 til 1.470 liter. Det er i tillegg lett å bruke med innvendige håndtak i bakluken og praktiske rom til småting man ofte har bak i bilen. Lastenett i bagasjerommet er standard i alle modeller.

Harde seter

Litt uvanelig kanskje, men setene i denne franske kompaktbilen er harde – det eneste som er mykt er sidestøtten. Setene justeres enkelt til riktig sittestilling og rattet er justerbart både i lengden og høyden.

Baksetene har tre trepunktsseler, og det er tre hodestøtter. Hodestøttene er av typen som ikke stikker over bakseteryggen i nedre stilling, hvilket er med på å bedre sikten bakover. Også i baksetet merker man at taket i 307 er lengre fra bakken enn andre biler i klassen.

Betjeningsvennlighet

Vis mer

Det var ikke lett å bli venner med blinklyshendelen i 307. Vifant aldri helt ut av hvordan en kunne utføre en ”tre-blink” ved for eksempel filskifte på motorveien uten at hendelen gikk i hakk. Andre betjeningshendler fungerte godt, og fjernstyringen av radio/cd-anlegget var enkel å bruke.

Det automatiske klimaanlegget er enkelt å betjene, men på grunn av en programerings-bommert dimmes displayet så det er umulig å lese i dagslys. Ifølge importøren henger feilen sammen med at vi i Norge har automatisk tenning av kjørelys. Problemet vil bli etter hvert forsvinne fra nye biler, og biler som allerede er levert vil få rettet feilen.

Les Konklusjon og konkurrenter.