Plass og komfort

Vi lar oss ikke imponere av Jaguar X-type. Detaljarbeidet er for dårlig og komforten i byen burde vært bedre.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Jaguar gir seg i kast med konkurrenter hvor kvalitetsfølelse er nesten like viktig som hvilket merke som pryder grillen. Her skal man ikke finne billig plast, interiøret skal ose eksklusivitet og kvalitet.

I X-type gjør det dessverre ikke det, og det er detaljene som ødelegger.

Stilrent

Ved første øyekast er nemlig X-type svært så eksklusiv. Rattet er skinntrukket og gripevennlig, setene - som i vår bil var i preget Connolly skinn (5.000 kroner ekstra) - gir løfter om komfort, og gråtonet birdseye lønnetrepaneler i dashbordet oppfyller klassiske Jaguar-tradisjoner. Instrumentene er i tillegg lettleste og stilrene, lekkert innrammet av hver sin aluminiumsring.

Sparekniven

Nøyere granskning avslører imidlertid at Jaguar har brukt sparekniven. Fra midtkonsollen lyser sort, billig, plast mot deg – og de to tekstvinduene har samme grafikk som en billig digital Timex-klokke fra tidlig 80-tall. Når i tillegg billig plast er generøst brukt på diverse betjeningsorganer er ikke vi overbevist. Snarere skuffet.

Ukomfortabel i byen

Og skuffelsen bare forsterkes av Oslos hullete gater. Jaguar X-type 2,5 Sport glir nemlig ikke elegant over ujevnhetene. Den kjører over, og slagene sendes nærmest udempet inn i kupeen. Det eneste som redder Jaguaren fra den totale slakt hva gjelder fjæringskomfort over små ujevnheter er setene. De runder nemlig av de mest ukomfortable slagene.

Behagelig på landeveien

Men det er i byen. På langkjøring viser X-type sanne kvaliteter. Der kommer den stive fjæringen mer til sin rett, og lange ujevnheter takler understellet overbevisende. Det stive understellet sørger dessuten for minimalt med krengning, og at baby-Jaguaren holder sporet også i svinger hvor ujevnhetene truer med å ødelegge balansen. Lavt støynivå bidro dessuten til komforten, selv om dekkene – Pirelli P-Zero Assymetrico – i dimensjonen 225/45 ZR 17 nok sørger for at dekkstøyen er unødvendig høy i X-type.

Gode seter

Faktisk har ikke vi det minste i mot langtur i X-type. Forsetene gir svært god sidestøtte, og lårstøtten er upåklagelig. En god kjørestilling er dessuten lett å finne, mye takket være 8 veis elektrisk justerbare forseter og et ratt som er justerbart i høyden så vel som i lengden. Plass på første rad er det også generøst med i X-type.

Best i forsetene

Det er tydelig at Jaguar mener at X-type skal være en bil hvor eieren selv skal sitte bak rattet. Ikke i baksetet – som jo ofte er en preferert plass for eiere av de mer eksklusive Jaguarer. Voksne vil nemlig ha vansker med å trives bak forsetenes rygg. Det blir i trangeste laget, og spesielt takhøyden kniper. Sidestøtten for ryggen er også for dårlig, men vi trives med støtten lårene får. For barn er imidlertid baksetet et rommelig oppholdssted – og midtarmlenet med integrerte koppholdere vil utvilsomt begeistre når tørsten melder seg.

Rommelig bagasjerom

Bagasjerommet på X-type er rommelig. Med et volum på 452 liter bør det ikke være noe problem å reise på tur med X-type. Lav innlastningshøyde, flatt gulv og bred åpning gjør dessuten bagasjerommet lett å utnytte.

Vi mistrivdes i byen, men koste oss på lange transportetapper langs landeveien. Jaguar har definitivt forsøkt å gi X-type et sportslig preg – om de har klart det kan du lese om i kapitteletMotor og kjøreegenskaper.