Plass og komfort

Seter med preget AMG-logo. Annen grafikk på instrumentene og seter med litt kraftigere sidevanger. Velkommen til C32T AMG sitt indre.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er noe med forventninger, og betaler man over en million kroner for fire hjul og et ratt blir de høye. For høye til at vi lar oss imponere av C32 AMG sitt interiør.

Det blir for likt det man finner i en C180. Eksklusiviteten mangler, og det til tross for at C32 AMG er drøye 650.000 kroner dyrere enn en C180.

Irriterende sete

Derfor er det ikke mye som skiller når du vel har plassert deg bak rattet i C32 AMG, bortsett fra at setet automatisk flytter seg bakover når du tar ut nøkkelen - og frem når du igjen setter nøkkelen i tenningen. Når sant skal sies var det mer til irritasjon enn glede – for selve forflytningen av setet tar tid. For lang tid.

Forvirrende Command

Likevel er det ikke mye vi kan klage på hva gjelder ergonomi i C32T AMG sitt indre. Her er alt av brytere plassert oversiktlig og logisk, men fortsatt har vi store problemer med å venne oss til Mercedes sitt informasjonssystem; Command. Vanskelig å finne frem i, uoversiktlig og lite gjennomtenkt virker det. En svakhet med C32T AMG sammenliknet med de mer ordinære C-klassene er også instrumenteringen. Det analoge speedometeret har tall for hver tredevte kilometer og er dermed uoversiktlig. Vi endte opp med å bruke det digitale speedometeret som er innebygget i Command.

Gode seter

Setene i C32T AMG er noe forandret i forhold til standard C-klasse. Gode seter har kort fortalt blitt bedre. Sidevangene holder deg på plass i setet, og instillingsmulighetene er mer enn tilstrekkelige for at du skal kunne finne en komfortabel kjørestilling.

Kraftig korsryggstøtte

Ikke så i baksetet, hvor korsryggstøtten blir i kraftigste laget. Det er synd, for i en standard C-klasse stasjonvogn er baksetet et behagelig oppholdssted også for oss voksne. At Mercedes-Benz ikke har falt for fristelsen det er å utstyre C32T AMG med kraftige sidevanger i baksetet er bra med hensyn til at du får med deg tre personer – men ikke fullt så bra hva gjelder støtte sideveis. Plassen i baksetet er neppe behagelig dersom føreren faktisk velger å sette kjøreegenskaper og motor på prøve.

Komfortabel

Det som kanskje overrasker oss mest er hvor komfortabel C32T AMG er. Motoren, trass i sine krefter, holder seg diskret i bakgrunnen – mens dekkstøy så vel som vindstøy er behagelig dempet. Og med 354 hestekrefter under panseret har du hele tiden komforten det er å ha et kraftoverskudd tilgjengelig.

Stiv?

354 hestekrefter setter større krav til hjuloppheng enn hva en normalt motorisert personbil gjør. Resultatet er ofte at understellet blir stivt – og dermed ukomfortabelt - for å tøyle kreftene. Ikke så i C32T AMG. Riktignok er fjærer og dempere stivere enn på en C180, men ukomfortabelt er det ikke. Selv ikke over korte, skarpe, ujevnheter opplever vi at C32T AMG blir ukomfortabel.

Romslig

Mercedes-Benz C32T AMG er antagelig en av verdens største superbiler. Plassen foran, så vel som i baksetet, er bra – bagasjerommet er heller ikke lite målt i volum. En svært skrånende bakrute gjør det imidlertid vanskelig å frakte høye og lange gjenstander. Derimot er det ikke noe å si på verken innlastningshøyde eller bagasjeromsåpning.

Ekstrem til det ytterste, komfortabel, men dyr. Les den endelige dommen i Konklusjon og konkurrenter.