Plass og komfort

Santa Fe kan briljere med god plass og særlig baksetepassasjerene har det bra på det punktet. Komforten er god hvis veien er god.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Hyundai utstyrte oss med den dyreste modellen, men vi tror vi kunne hatt det nesten like bra med en billigere modell. Da er det nemlig også penger og spare.

Ikke luksus

Vi får ikke den luksuriøse følelsen når vi setter oss bak rattet i Santa Fe. Utstyrsnivået er forholdsvis ordinært og det mest utrerte vi kan nevne er skinnseter, konstantfartsholder, automatgir og klimaanlegg. Farger og materialvalg gjør heller ikke følelsen bedre. Alt er grått med noen innslag av sort og med røde instrumentnåler.

Forsetet kan høydejusteres individuelt i forkant og bakkant av sitteputen og du har en korsryggstøtte som kan skrus av og på. Rattet kan justeres i høyden, men ikke i lengden. Det er på tide at alle bilprodusenter får sistnevnte på plass snart. Setene ser bra ut ved første øyekast, men viste seg å være litt ukomfortable over lengre strekninger. Takhøyden foran er akseptabel.

Behagelig støynivå

Det er ikke mange støyende elementer som trenger inn i kupeén, her imponerer Hyundai Santa Fe. V6-motoren gjør heller ikke mye ut av seg, men freser litt på høye turtall. Vind- og dekkstøy har ikke avgjørende innflytelse på støynivået i Santa Fe.

AMB

Elektronisk klimaanlegg er standard på denne bilen, men ikke individuell innstilling for høyre og venstre side. Santa Fe hadde en spennende knapp vi ikke hadde sett før. Den var merket AMB og det skjedde ikke annet enn at vi fikk opp utetemperaturen.

Takler det meste

Fjæringen takler det meste. Landeveiskjøring går greit inntil du begynner å presse bilen mot grensene. Da krenger det en del. Små skjøter og hull smeller litt og forringer komforten betraktelig. Vår lille utflukt i vårt faste gjørmebad avslørte at bilen taklet det bra. Store hull og dumper absorberes på en god måte.

Rommelig baksete

Det første vi merker oss med baksetet er at det er veldig god plass der. Selv med forsetene i bakerste posisjon er det god plass til store personer i baksetet. Her er bilen i en klasse for seg i forhold til konkurrentene. Både sitteputen og ryggstøtten er ganske flat, men fungerer bra. Det er tre hodestøtter i baksetet, men midtplassen må klare seg uten trepunkts sikkerhetssele. Takhøyden er også i en klasse for seg. Fra B-stolpen og bakover er vinduene ekstra farget. Det ser ganske kult ut.

Seteputen kan vippes opp og legges inntil forseteryggen. Da passer ryggen fint der som sitteputen var i utgangspunktet. Bagasjeromsgulvet blir da flatt helt frem til den oppfelte sitteputen.

Du får med det du trenger

Bagasjerommet i Hyundai Santa Fe er stort og det er enkelt å utnytte hele plassen som er til disposisjon. Innlastingshøyden er høy, men det kommer selvfølgelig mye av at bilen er høyere enn normalt. På gulvet sitter det en netting som er fin til å holde fast små ting slik at ikke de fyker rundt. Det er også kroker som kan brukes til å forankre last. Bagasjeromstrekk er på plass og du har også et strømuttak. Små ting kan slippe inni gjennom vinduet som kan åpnes for seg eller du kan bruke hele luken på vanlig måte.

Les videre om konklusjon og konkurrenter på denne lenken.