Plass og komfort

I kupeen i Octavia RS er orden og sportslighet i fokus. I tillegg har du et gigantisk bagasjerom.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

I Octavia er det to ting som har fått høy prioritet. Det er plass til de som sitter foran og evne til å frakte gods.

RS-stil

Octavia RS har en rekke sportslige og litt spesielle detaljer som skiller den fra den gemene hop. Setene er i sort delskinn med sølvstoff. Dette betyr at sidevanger og kanter på setet er i skinn og de midtre områdene er i stoff. Pedalsettet er i aluminium med gummiknotter. Det har jo ingen betydning, men ser heftig ut. Sportsratt i skinn med tre eiker, girkule i skinn og spesielle RS gulvmatter gjør at du får en sportslig følelse når du setter deg inn i førersetet.

Sitter sportslig

Dette betyr at setene ikke minner særlig om sofaen hjemme. De er faste i fisken og duller ikke med kroppen. De holder den på plass. Sidestøtten er kraftig og kroppen får litt juling når svingene herjer med bilen. Seteputen har høydejustering i bakkant og denne kan lett justeres med en arm på siden av setet. Den gjør det enkelt å jekke seg opp og ned. Det er også en trinnløs korsryggstøtte som er god å ha hvis turene blir lange. Innstilingene diskriminerer ikke forsetepassasjeren. Det er likt på begge foresetene.

Litt trangt i baksetet

Skoda Octavia har aldri hatt helt taket på bakseter. Plassen bak lider for mye etter den rause tildelingen i forsetene og det store bagasjerommet. Takhøyden er litt knapp for voksne over 180 centimeter. Det samme gjelder benplassen. Det er i hvert fall trepunkts sikkerhetsseler og hodestøtter til alle tre. Det er bra. Det er oppbevaringsrom i dørene og i seteryggen på setene foran.

Lasterom

Bagasjerommet på Octavia er på 528 liter. Legger du setet ned har du hele 1.328 liter til disposisjon. Det er lett og utnytte, men du trenger muskler for å løfte tunge gjenstander over kanten og inn i bilen. Det samme gjelder når du skal ha ting ut igjen. Praktiske detaljer som kroker til å feste gods er på plass og en netting følger med som du kan feste småting med. Sitteputen bak kan vippes opp og seteryggen kan legges ned, men da må hodestøttene fjernes. Seteryggen er også delt. Stabilisatorstagene som sitter på skrå mellom bagasjeromsgulvet og sideveggen ødelegger en del muligheter for å frakte større gjenstander.

Lidende komfort

Bilen er ikke spesielt ukomfortabel, men alle de sportslige elementene tærer litt på hver sin måte. Lavprofildekk, sportsunderstell og harde seter bidrar til at dette ikke blir en bil for de som liker å ha det mykt og godt. Heldigvis er ikke RSen utstyrt med større dekk enn 205/50-17. Bredere dekk hadde forårsaket enda mer dekkstøy i kupeen. Vindstøy er det også litt av, særlig rundt speilene. For mange er nok ikke turbohylet akkurat plagsomt, men for de som ikke vil høre slikt er ikke RSen best i klassen. Under panseret kunne det ed andre ord vært en støyisolerende matte.

Hvordan står Skoda Octavia RS i forhold til konkurrentene?

Les videre om konklusjon og konkurrenter på denne lenken.