Plass og komfort

Mitsubishi Pajero Pinin ligner på de ekte terrengbilene når det gjelder komfort. Det er ikke nødvendigvis positivt.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er mye luft som skal fjernes for å gjøre plass til en så høy og firkantet bil som Pinin. Resultatet høres inne i bilen, men dette er et klasseproblem. Annen lydforurensing som dekkstøy er merkbar, selv om det satt relativt stillegående dekk på testbilen.

Harde

Forsetene er harde. Det er grei sidestøtte uten at man på noen måte føler seg omfavnet. Høydereguleringen justerer til en viss grad også vinkelen på puten. Jo høyre setet jekkes, jo flatere blir vinkelen. Dette er vel gjort med tanke på at dess høyere en person er, jo lengre ben og et større behov for lårstøtte. Det holder ikke helt for de lengste av oss, men det er til gjengjeld ingen skarpe kanter som plager.

Det er ganske trangt foran. Rattet er ikke regulerbart, og vinkelen er relativt flat. Vinkelen skapte ingen problemer for vår testfører, men det hadde vært gunstig å ha rattet nærmere for å oppnå en mer avslappet sittestilling.

Også bak

Det er trangt for beina i baksetet, og sitte- og ryggpute er faste på grensen til harde. Vinkelen på bakseteryggen er regulerbar.

Det er ikke hodestøtter i midten bak, og kun hoftebelte – det gjør i praksis Mitsubishi Pajero Pinin til en fireseter.

Som tidligere nevnt er fjæringen i Pinin i utgangspunktet ganske stiv, og med setene den er utstyrt med, er uttrykket komfortabelt et stykke unna.

Oversiktlig

Dashbordet er preget av forgagne tiders plastkvalitet. Det er en stoffkledt profil som deler dashbordet i to. Instrumentene er lettleste, og brytere og hendler sitter fornuftig plassert.

Det er ingen fare for å måtte lete etter solbrillene i Pinin, den har dessverre ikke særlig mange oppbevaringsrom.

Minst

Irriterende at demperen i døren ikke er sterk nok til å holde den oppe, vi måtte støtte med en pappskive for å kunne ta bilde. Vis mer

Mitsubishi Pajero Pinin er blant klassens minste. Det går utover baksetepassasjerene, og til en viss grad bagasjeplassen. Bagasjeromsvolumet er på 358 liter som kan utnyttes nær fullt ut.

Under bagasjeromsgulvet er det plass til alle de løse tingene som har en tendens til å slenge rundt bak i bilen. Ulempen er at tingene blir vanskelig tilgjengelig når bilen er fullastet.

Konklusjon og konkurrenter kan du lese om her.