Plass og komfort

Bak Forester S-turbo sitt skinntrukne ratt lider vi ingen nød. Men det føles litt rart å skue utover et panser som skjuler 177 turbo-hester i en bil hvis egenskaper er i ”pakkesel-klassen”.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Du kan si mye om designet på Subaru Forester S-turbo, både utvendig og innvendig. For streken designerne har benyttet representerer neppe siste skrik – og i interiøret er det enda tydeligere.

Langt fra siste skrik

Dashbordet stammer nemlig fra forrige generasjon Impreza. Hvilket betyr at det er oversiktlig, ergonomisk relativt riktig, men omtrent like spennende som en 14 dager gammel knakkpølse. At plastkvaliteten som er benyttet heller ikke gir assosiasjoner til det seneste innen luksus er en annen sak, men kvaliteten er likevel upåklagelig. Ikke så mye som et knirk hørte vi i tiden vi testet Forester S-turbo. Positivt er det at bryteren for konstantfartsholderen er integrert i rattet. Det gjør betjeningen tryggere, og at savnet etter rattbetjening av radioen oppleves som større enn hva det ellers ville vært.

Integrert armlene

Trass i at du skuer ut over et litt gammelmodig interiør er det lite å sette fingeren på rent komfortmessig. Kjørestillingen er god, mye takket være et førersete som ikke bare byr på god sittekomfort og støtte – men som også er høydejusterbart og har vinkeljustering av sitteputen. Vi savnet imidlertid justerbar korsryggstøtte – men gledet oss over det integrerte armlenet på fører- så vel som på passasjersetet.

Som vanlig på japanske biler var rattet kun justerbart i høyden – ikke i lengderetningen. Hvorfor det skal være så vanskelig å få til lengdejustering i tillegg overgår vår fatteevne.

Hill-holder

Mye av komforten i Forester S-turbo kommer dessuten av plassen. Som er god. I tillegg har Forester mange smårom, blant annet i armlenene på dørene hvor det er enkelt å legge fra seg småsaker – men det mest geniale for økt komfort er nok likevel Subaru sin Hill-Holder. Systemet er en enkel mekanisk innretning som sørger for at bilen ikke ruller bakover ved bakkestart. Borte er den krypende frykten for at du skal rulle inn i bilen som har stoppet bare centimeter fra bakluken din.

Glir lydløst av gårde

På asfalt av god kvalitet glir Forester S-turbo nærmest lydløst av gårde – og ujevnheter svelges uten protester. Verre er det da på dårlig asfalt hvor støynivået fra hjulene øker betraktelig, men fjæringskomforten – også over små ujevnheter – er nærmest uforandret god. At det i stor grad skyldes dekkene med sin høye profil er det liten tvil om.

Overraskende nok er heller ikke vindstøy noe stort problem. Overraskende fordi karosseriet med sin noe antikverte strek heller ikke representerer det siste innen aerodynamikk.

Rommelig

Både sjåfør og passasjerer har god plass i Forester, og de som må oppholde seg i baksetet bør ikke se på det som noe negativt. Plassen er god, og sittekomforten er slett ikke ille.

Også bak baksetene er plassen tilstrekkelig. Lastevolumet i bagasjerommet er 406 liter med baksetene i bruk og 1.525 liter dersom du slår ned setene. Lav innlastningshøyde, god bredde og en nærmest vertikal bakluke gjør det dessuten enkelt å utnytte plassen.

Komfortabel, praktisk og morsom er stikkord som passer på Subaru Forester S-turbo. Kan prisen ødelegge? Les om konkurrentene her.