Plass og komfort

”The sky”, og nyttelasten på 710 kilo, er grensen for hva du får plass til på lasteplanet. Komforten er grei.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Sittestillingen i en Hilux vil nok overraske mange. Den høye bakkeklaringen, og den relativt lave totalhøyden, gjør at man sitter veldig likt som i en personbil, kanskje enda litt lavere. Bena forsvinner langt frem, og det er lite bussjåfør over sittestillingen.

Nesten godt

Setene er veldig enkle, harde og uten særlig sidestøtte. Det at ikke sitteputen kan vinkles gjør at spesielt lange personer ikke vil finne en avslappende stilling for høyrebenet. Det blir lett til at kneet finner støtte i girstangen, og det er ikke bra verken for deg eller for girkassen.

Girkassen i den helt nye Hiluxen vi hadde på test var treg. Girskiftene foregikk under motstand, og bevegelsesmønsteret var ikke særlig tydelig. Det var imidlertid lite støy fra kassen, og innkobling av høy/lav firehjulstrekk var enkelt.

Duger på landevei

Toyota Hilux kan på grunn av dreimomentet velge en høy utveksling i girkassen. Femtegiret innebærer 2.000 o/min i 90 km/t, det er mye lavere enn konkurrentene. Allikevel høres dieselknatringen, særlig under akselerasjon.

På tomgang bråker det mye, og lyden er av den harde typen. I en pickup er man forskånet for bakhjulsstøy. Men den relativt høye grillen og de store sidespeilene flytter på mye luft. Det høres godt i motorveihastighet.

Spesiell fjæring

Stiv bakaksel og bladfjærer beregnet på tung last preger kjørekomforten. Hjuldimensjonen 255/70-15 øker komforten i smådumper, og lang fjæringsvei sørger for at spise opp fartsdumper.

All demping er kontant, og i de fleste dumper ønsker en seg litt last på planet for å gjøre bevegelsen mykere. På motorveien er Toyota Hilux plaget av duving.

Komfortdetaljer

Speil og vinduer manøvreres elektrisk, det er stort sett det som er av komfortdetaljer. Sidevinduene bak vippes ut manuelt, og de er gode å ha fordi Hilux leveres uten klimaanlegg.

Det som i brosjyren kalles tilleggsvarmer er i praksis en knapp på dashbordet som regulerer tomgangshastigheten. En grei detalj for å få bilen varm når den står stille, men det er vel drøyt å kalle det tilleggsvarmer.

Innvendig last

Bak forsetene er det plass til bagasje. Til tross for klønete adkomst er plassen lett å utnytte. 5-6 banankasser er ikke noe problem, og de er da trygt forvart bak låste dører.

Lasteplanet er 186 cm langt, og 145 cm bredt. Lemmen felles normalt ned til vannrett posisjon. Trenger du å laste med gaffeltruck kan baklemmen felles helt ned.

Konklusjon og konkurrenter kan du lese om her.