Plass og komfort

Livet bak et Ferrari-ratt har ikke alltid vært enkelt. Kjørestillingen har vært så som så, og plassen er ikke tilpasset høye skandinaver. Ikke så i 360 Modena.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Kjørestillingen er viktig. Spesielt når du har til oppgave å kontrollere 400 hestekrefter.

God kjørestilling

Derfor er det med en viss grad av fryd vi fastslår at rattet i Ferrari 360 Modena F1 er justerbart i lengden og i høyden – og med en enda større grad av fryd konstanterer vi at kjørestillingen er behagelig og riktig. At Ferrari også har forkastet fristelsen med å overlesse interiøret med brytere er positivt. Her finner du det vesentligste og ikke mer.

Instrumentene er dessuten lettleste, og på ekte sportsbilsmaner er turtelleren det største instrumentet – og den er plassert i midten.

Et kvantesprang sammenliknet med 355

Plassen er det heller ikke mye å si på. Sammenliknet med 360 Modena sin forgjenger, 355, snakker vi om et plassmessig kvantesprang. Hodet gnir ikke lenger mot taket, og fører – så vel som passasjer – har god plass. For de som trives med å klaske golfballer rundt på en gressplen vil det faktum at Ferrari har utstyrt 360 Modena med plass til en golfbag nok også glede.

Heller ikke bagasjeplassen er det mye å klage på. Riktignok leverer Ferrari skreddersydde kofferter som utnytter plassen til det fulle – men for et par på tur, med soft-bagger, er plassen mer enn tilstrekkelig. Irriterende er det imidlertid at du må ha på tenningen får å få aktivisert mekanismen som åpner bagasjeluken.

For stiv og ukomfortabel

En V8-motor med 400 hester setter selvsagt visse krav til understellet. På Ferrari 360 Modena F1 er det også tilstrekkelig stivt til at du kan være besnæret av tanken på å gå til innkjøp av nyrebelter. I Oslo sine hullete gater ble fjæringen alt for stiv og ukomfortabel. Hyggelig var heller ikke ulydene som kom fra understellet over dumper og ujevnheter. På landeveien er det derimot lite å utsette på fjæringskomforten. Lange ujevnheter takler bilen bra – og både krengning og dykk ved kraftig bremsing takler fjæringen som den største selvfølge.

Dekkstøy et problem

Ikke så med grov asfalt. For dekkstøy er et problem i Ferrari 360 Modena F1 – og på grov asfalt er støynivået langt over grensen. Selv den ellers så vakre sangen fra motoren blir monoton og plagsom på lengre transportetapper.

Men der stopper også vår klagesang. For setene gir god støtte, og byr på den riktige balansen mellom komfort og sport. De egner seg med andre ord godt på langkjøring, samtidig som de sørger for å holde deg godt på plass når du bruker bilens fulle potensiale.

Det er ikke flust å velge blant dersom du skal ha en sportsvogn med drøyt 400 hester. Faktisk er det bare noen få.