Plass og komfort

SL 500 er litt mer enn et hestehode foran SC 430 når vi begynner på plass og komfort, men Lexus lurer i buskene med flere herlige detaljer.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Noe av det verste med kabrioleter er den evinnelige kalesjen, men nå har i hvert fall noen begynt å ta tak i problemet og laget bedre takløsninger. Mercedes var først med SLK, men i ettertid er det flere som har plukket opp ideen. Blant annet Peugeot med 206 CC og Lexus med SC 430. Konstruksjonen er like enkel som den er genial. Du ”brekker” taket rett over bakruten og sammenfoldet blir taket og bakruten liggende oppå hverandre i bagasjerommet. På SL 500 snurrer i tillegg bakruten rundt slik at den buer opp i taket is stedet for ned i bagasjerommet.

I pose og sekk

Med dette systemet har du kupé hvis du egentlig synes det er best, men i tillegg får du mulighet til å blåse på deg en influensa eller to i løpet av sommeren. Vi må innrømme at dette er en perfekt løsning for deg som vil ha mye for pengene. Begge takene folder seg kjapt ned i bagasjerommet og ingen av bilene er befengt med manuelle ordninger. Litt diskré summing og klikking er det eneste du hører. Begge bilene har en sikkerhetsfunksjon som gjør at du ikke kan felle ned taket hvis en gardin i Lexus, og et lokk i Mercedes, ikke er på plass. Dette er greit for da slipper du eventuelt å knuse bagasje som måtte befinne seg der. I Lexus betjener du taket med en bryter på midtkonsollen og i Mercedes er det en stor bryter mellom setene du må løfte opp. Under den er det også to knapper som hever og senker veltebøylen.

Støysvakt

Lydisoleringen er det ikke mye å utsette på, men vi hadde forventet oss at dekkene ikke skulle bråke så mye som de gjør. Riktignok er bilene skodd med henholdsvis 245 og 255 brede dekk, men allikevel burde det være mulig å dempe mer av ulydene. I Lexus hører du nesten ikke at motoren går. Selv på høyt turtall er det ikke rare hviskingen flimmerhårene plukker opp. 5-literen i Mercedes har litt mer lyd å vise til. Den høres desidert best ut på moderat turtall, mens oppover mot rødmerkingen blir det mer skrik. Vindstøy finnes ikke i Lexus. Du hører absolutt ingenting. Her ligger Mercedes etter, som for eksempel rundt sidespeilene betydelig vindsus.

Lexus = luksus

Når det gjelder å skape det mest luksuriøse interiøret scorer Lexus høyest. Detaljarbeidet er i en klasse for seg og ikke en eneste ting er overlatt til tilfeldighetene. Materialvalg, finish, og kvalitet er på toppnivå. Stereoanlegg og navigasjonssystem er gjemt bak to deksler. For å åpne opp trykker du på to knapper og de respektive treplatene forsvinner elegant og lydløst. Vi har nevnt at det er stille i Lexus, men skulle behovet for lyd melde seg så finnes det her et stereoanlegg fra Mark Levinson. Dette har potensiale til fylle øregangene, både på deg, og eventuelt de i bilen ved siden av. På dette punktet har heller ikke Mercedesen en sjanse i havet. Boseanlegget i Mercedes må du betale ekstra for og det er ikke i nærheten av nivået til Mark Levinson.

Funksjonelt

Bortsett fra at dashbordet og en del andre deler er trukket med skinn og at instrumentene er nye for anledningen, er det kun små detaljer som skiller SL 500 fra interiøret til billigere Mercedeser. Interiøret er preget av funksjonalitet og byr egentlig ikke på den helt store luksusfølelsen. Noen betjeningsorganer er nydesignet til den nye SL’en, men det er ingen tvil om hvem som har laget denne bilen hvis du kjenner Mercedes fra før. En ting som er direkte provoserende er knapper som ikke har noen funksjon. På midtkonsollen er det en knapp merket med ”TV”. Det eneste du oppnår med å trykke på knappen, er at du får beskjed om at det ikke er installert. Slik vil vi slippe å oppleve i en bil til omlag 1,5 millioner kroner.

Herlig førerplass

Det skal mye til for at du ikke trives i noe av det ypperste du kan finne av kabrioleter. Seter og ratt kan justeres i alle retninger og vi kommer ikke på noen innstillinger vi gjerne skulle hatt i tillegg. Mercedes har best plass i sin kupé og det er mye takket være lang vandring på setet i alle retninger. Selv undertegnede på 196 centimeter hadde ingen problemer med å få plass under taket i SL 500, verre var det i SC430.

Begge førerplassene er enkle å få oversikt over og Lexus skiller seg fra Mercedes med at navigasjon og stereoanlegg er skilt fra hverandre. Dette er mye enklere og musikkelskere vil sette pris på at lydinnstillinger er mer tilgjengelig.

To eller fire seter

Mercedes har de mest sportslige setene og her blir du formelig pakket inn. Sidestøtten er god og du har også en fiffig justering som gjør at du kan variere lengden på seteputen. Lexussetene bærer mer preg av å være stuemøbler, og tilbyr suveren komfort. De holder ikke kroppen like godt på plass som setene i Mercedes. Lexus har i tillegg bakseter. De kan ikke brukes av andre en smårollinger, og vi har ærlig talt problemer med å skjønne hvorfor Lexus har valgt en slik løsning.

Bagasjeplass

Det er muligens ikke noe vesentlig poeng med god bagasjeplass, men det finnes i noe utstrekning til tross for at nedfelte tak tar mesteparten av plassen under koffertlokket. Mercedesen sparer litt plass i og med at bakruten snurrer rundt og utnytter hulrommet bedre. Mercedes har også en knapp i bagasjerommet som løfter opp det nedfelte taket og letter innlastingen av større gjenstander. Lexus har ingen slike genialiteter.

Konklusjonen finner du her.

Testvinner Plass og komfort

Testvinner plass: Mercedes Benz SL 500

Testvinner komfort: Mercedes Benz SL 500

Mer om Mercedes-Benz SL 500 finner du her.

Mer om Lexus SC 430 finner du her.