Plass og komfort

C 270 T CDI byr på god plass, et elegant interiør og et en godt lyddempet kupé. Hva skal man med E-klasse?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er det faktisk grunn til å stille dette spørsmålet. E-klasse er riktignok større enn C-klasse, noe som resulterer i større baksete- og bagasjeplass. Men spørsmålet er hvor om man faktisk trenger denne ekstra plassen.

Fordelene ved å velge C- fremfor E-klasse er i hvert fall flere. For det første sparer du omlag 70.000 kroner og i tillegg slipper du at folk snur seg etter deg og roper "Taxi". For det tredje er C-klasse en nyere og dermed også en mer moderne bil enn sin storebror.

Moderne interiør

Blant annet er C-interiøret mer moderne enn E-interiøret. En lang "pølse" danner et stilig skille mellom dashbordet og midtkonsollen, og knappene har en moderne fremtoning. All plast er av den polstrede typen og de forskjellige interiør-elementene virker godt avstemt. Hvis vi skulle utsette noe på interiøret, måtte det være at overgangen mellom dører og dashbord kunne vært enda mer elegant, slik den er det i for eksempel Audi A4.

Avansert kjørecomputer

Instrumenthuset preges av en svært stor fartsmåler, som omslutter et stort digitaldisplay. Dette displayet viser informasjon fra kjørecomputeren og er lett lesbart.

Kjørecomputeren, som betjenes via knapper på rattet, er en av de mest avanserte på markedet. Ikke bare viser den en hel masse informasjon, den kan også brukes til å programmere ulike funksjoner. For eksempel kan man velge hvor lenge følg-meg-hjem-lysene skal lyse, koble inn og ut den automatiske dørlåsen og legge inn hastighetssperrer. Vi lot oss imidlertid overraske over at computeren ikke viser løpende drivstofforbruk.

Det tar litt tid å venne seg til kjørecomputeren, men etter litt knotting fungerer den godt. Man skal imidlertid være oppmerksom på at aktiv bruk av kjørecomputeren kan stjele verdifull oppmerksomhet fra veien.

Underdimensjonert turteller

Til venstre for fartsmåleren finner man en underdimensjonert turteller og på høyre side en drivstoffmåler. Noen temperaturmåler finner man imidlertid ikke, denne har Mercedes-Benz valgt å legge inn i kjørecomputeren. Og det er kanskje like greit, for dermed slipper man å vise sine medpassasjerer hvor utrolig lang tid motoren faktisk bruker på å oppnå driftstemperatur.

Multifunksjonshendel

C 270 T CDI mangler på Mercedes-vis en egen vindusviskerhendel. I stedet er vindusviskerfunksjonene integrert i lyshendelen. Også dette krever litt tilvenning for de av oss som ikke er vant til å kjøre omkring med stjerne på panseret. Løsningen fungerer imidlertid greit når man etter noen dager har blitt vant til den.

Ikke feilfri

De aller fleste knapper og brytere er logisk plassert, enkle å forstå og behagelige å betjene. Det er imidlertid dumt at knappene for innfelling av sidespeilene er identiske med speiljusteringsknappene. Og at heller ikke Mercedes-Benz er feilfrie fikk vi bekreftet da høyre varme-knott på klimaanlegget hang seg opp.

Kunne vært bedre utstyrt

I denne prisklassen er man i sin fulle rett til å kreve en god del utstyr, og det får man. Bilen er blant annet utrustet med 6 kollisjonsputer, autofunksjon både opp og ned på alle vinduer, treblink-funksjon og en usedvanlig presis fartsholder.

Vårt testeksemplar var i tillegg fylt opp med ekstraustyr for mer enn 150.000 kroner. Med tanke på at bilen koster snaue 575.000 kroner i utgangspunktet, burde en god del av dette utstyret etter vært å finne på listen over standardutstyr. For eksempel burde både skinntrukket ratt, regnsensor, radio og aluminiumsfelger etter vårt syn være standardutstyr i denne prisklassen.

Stille førermiljø

Når det gjelder støyisolering, befinner bilen seg i førstedivisjon. Motorlyden er som nevnt godt dempet og heller ikke lyden fra dekkene klarer i nevneverdig grad å trenge inn i kupeen.

Men det var først etter en tur på grusvei at vi ble virkelig imponert over bilen. For vi har knapt kjørt biler som klarer å dempe steinsprut-lyder bedre enn C 270 T CDI. I tillegg arbeider vifteanlegget svært stillegående. Det eneste som trekker litt ned er vindstøyen, som høres ut som om den stammer fra takskinnene.

Gode forseter

De færreste vil ha problemer med å finne seg til rette i denne bilens forseter. Sitteputen er lang og gir dermed god lårstøtte. På Mercedes-vis gir setene god fjæring, noe som medvirker til at bilen innbyr til de virkelig lange turene. Korsryggstøtten kunne imidlertid vært noe mer markert, i likhet med sidevangene. Det fireekede rattet, som i vårt eksemplar var skinntrukket, er godt å holde i og justerbart både i høyde og dybde.

Rommelige bakseter

Dagens bilprodusenter blir stadig flinkere innen faget plassutnytting og vi ble derfor ikke overrasket over at C-klasse stasjonsvogn byr på god plass også for baksetepassasjerene. Både benplass og takhøyde er tilstrekkelig selv for høye voksne og baksetepassasjerene kan glede seg over en rekke komfortdetaljer. Blant disse er et deilig midtarmlene med integrert koppholder, egne luftdyser, elektriske vindusheiser med autofunksjon og leselys. Oppbevaringslommene i sidedørene er ofret til fordel for høyttalere, men til gjengjeld har passasjerene tilgang på oppbevaringslommer i forseteryggene.

Ikke lagd for tre

Mercedes har prisverdig nok utstyrt baksetene med tre hodestøtter og tre trepunktsbelter. Det er ikke ensbetydende med at midtplassen er egnet som sitteplass. I motsetning til E-klasse, som faktisk rommer tre voksne i baksetet, må man i C-klasse begrense seg til to voksne baksetepassasjerer.

Praktiske løsninger

Det første vi la merke til da vi åpnet bakluken, er at denne løfter seg svært høyt og at den er utrustet med et innvendig lukkehåndtak. Det neste vi la merke til er at innlastingshøyden er akseptabel, samtidig som at innlastingen forenkles ved fraværet av en innlastingsterskel.

Selv om lasterommet blir beskjedent sammenlignet med E-klasse, som rommer 600 liter bak baksetene, får man tross alt med seg akseptable 470 liter. Den viktigste ulempen sammenlignet med E-klasse er den skrå bakruten, som stjeler en del plass i høyden.

Skillenett ødelegger

Skulle man trenge mer plass kan man imidlertid felle opp de bakre sitteputene og legge ned bakseteryggene. Førstnevnte operasjon er svært enkel, men sistnevnte vanskeliggjøres av skillenett-beholderen som er festet i bakseteryggen.

Hvis det kun er snakk om ski eller andre lange og tynne gjenstander slipper man imidlertid å felle ned bakseteryggene. Da kan man i stedet benytte et hull i seteryggen.

Nyttige detaljer

Mercedes-Benz har gjort en grundig jobb med lasterommet, og har ikke glemt verken festekroker, belysning, 12-volt-uttak, lasteromsskjuler eller førstehjelpssett. Og under det doble lasteromsgulvet finner vi både en sammenleggbar kasse og et fullstørrelse reservedekk.

Dette ble en relativt positiv test. Men er C 270 T CDI virkelig verdt 575.000 kroner? Les mer i kapittelet Konklusjon og konkurrenter.