Plass og komfort

Du lider ingen nød bak rattet i BMW 318 iA, men dermed er det heller ikke sagt at du ikke kan ha det bedre.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

BMW 318 iA koster 369.200 kroner – hvilket knapt kan sies å være særlig rimelig. Derfor er vi skuffet over utilstrekkelige seter og et ratt i plast.

Seter med mangler

Forsetene i BMW 318 iA er nemlig langt fra de beste vi har latt oss befrakte i. Ryggen har det riktignok godt, men lårstøtten er alt for dårlig. Heller ikke sidestøtten er tilstrekkelig ved aktiv svingkjøring. Resultatet er at du blir sliten når du kjører lange etapper, spesielt i bena. Vi har imidlertid ved flere anledninger hatt muligheten til å stifte bekjentskap med sportssetene BMW leverer til 3-serien – og skal du bruke penger på ekstrautstyr bør de vurderes høyt.

Baksetet byr imidlertid på god komfort. Plassen er god, og to voksne har tilstrekkelig med plass. For barn kan det imidlertid være et problem med sikten ut av bilen. Høye karmer på bakdørene og et massivt forsete sørger for det.

Hva med kjørestillingen?

Det var imidlertid ikke bare setene som plagde oss i BMW 318 iA, også en komfortabel kjørestilling hadde vi problemer med å finne bak plastrattet i bilen. Riktignok kan rattet justeres både i høyde og i lengde, setene kan justeres frem og tilbake – ja endog høydejusteres. Likevel fikk vi problemer må å finne oss til rette, og grunnen var at vinkelen på rattet var feil. Riktignok kunne vi ha justert rattet enda lavere, men da ville vi fått det i fanget. For oss ble derfor kjørestillingen i BMW 318 iA et kompromiss – og langt fra ideell.

Fint interiør

BMW har fått mye ros for sine interiører. Og det bør de fortsette med å få. Finishen og kvalitetsfølelsen er det absolutt ikke noe å utsette på, og alle betjeningsorganer er plassert lett tilgjengelig. Det store mangfold av knapper og brytere er du dessuten forskånet for i BMW 3-serie. For deg som sjåfør er det slett ikke noen ulempe, det bedrer oversiktligheten og ergonomien.

Rattet skygger

Imponerende var likevel ikke det faktum at rattringen skygget for toppen av instrumentene ved kjøring. Når vi hadde innstilt setet slik at vi satt tilnærmet riktig forsvant skaleringen på speedometeret bak rattringen ved om lag 60 kilometer i timen. Jeg kan forsikre våre lesere om at dette er et større problem enn det kan høres ut som – å sitte å bøye seg for å undersøke at du holder lovlig hastighet er både irriterende og slitsomt.

Komfort blandet med sport

Ute på veien er det imidlertid lite å utsette på BMW 318 iA. Girkassen girer mykt, understellet svelger de fleste ujevnheter uten protester og støynivået er lavt. For det er helt tydelig at understellet og støydempingen er tilpasset komforthungrige, mens motoren mer er plassert på den sportslige siden.

Rommelig bagasjerom

BMW 318 iA har absolutt egenskaper som gjør den til en komfortabel reiselimousin – og bagasjerommet står i stil til bilen. Åpner du bagasjelokket står nemlig 440 liter med enkelt utnyttbar bagasjeplass til disposisjon. Pluss får bilen for lav innlastingshøyde og god bredde.

Det er ikke tvil om at BMW 318 iA har hatt godt av oppgraderingen rent kjøremessig og fortsatt er en behagelig og rommelig reiselimousin – men hvordan står den seg mot konkurrentene?