Plass og komfort

Audi A8 er stor og det er vanskelig å klage på plassen. Bilen er over fem meter lang og over to meter bred. Alt skulle ligge til rette for en behagelig tur.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Og komfortabelt er det også. Maken til lavt støynivå og behagelige omgivelser skal du lete lenge etter.

Skinn og alcantara.

I A8 er det standard med skinnseter, det skulle jo bare mangle. På vår testbil var det også montert sportsseter (4.550 kroner) og en alcantara-pakke. For 25.000 kroner får du trukket taket, A-, B- og C-stolper, deler av dørene og midtfeltet i setene med alcantara. Stiv pris kanskje for noe som ikke akkurat har noe veldig praktisk nytte, men akk så guddommelig nydelig det er. Dette gjør at du kan skape litt avstand til mange andre Audi-eiere som faktisk med A4 og A6 kan skilte med ganske likt interiør som finnes i A8.

Kjøredrømmen

Til tross for at bilen begynner å bli gammel er det deilig å sitte i førersetet. Alcantara-feltene i midtfeltet i setene gjør at du ikke sklir fra side til side. Sportssetene er dype og har utallige elektriske justeringsmuligheter. Vi kan ramse opp høydejustering i forkant og bakkant av sitteputen, fireveis korsrygg støtte, ryggvinkel, høyde på hodestøtte, høyde på sikkerhetssele og fireveis justering av rattet. Alle disse innstillingene kan lagres i fire minneposisjoner. Det er veldig bra siden du garantert vil bruke lang tid på å finne tilbake til akkurat din kjøreposisjon hvis noen har vært bak rattet og fiklet med knappene. Det eneste du må gjøre manuelt er å justere lengden på sitteputen Totalt skaper dette en førerplass få andre biler kan kopiere.

Bare passelig utstyrt

Det er bra med utstyr i A8, men det er lite som kan fremheves som skikkelig spesielt. Du har multifunksjonsratt med betjening av stereo og telefon, men det har vi sett i mange andre biler. Navigasjon har blitt mer og mer vanlig og klimaanlegg med individuell temperatur på hver side har også en viss utbredelse. Innebygd telefon (13.230 kroner), CD-skifter (4.450 kroner) og navigasjonssystem (29.300 kroner) er ekstrautstyr som var montert på testbilen, og som redder den fra å virke noe spartansk. En Audi A8 er med andre ord ikke komplett utstyrt.

Fint i baksetet

Det er opplagt at du har det fint bak rattet i A8, men de som blir henvist til baksetet lider ikke akkurat noen nød de heller. Der er det selvfølgelig trepunktsseler og hodestøtter til alle. Baksetet er utstyrt med varme og det er sigarettenner og egne friskluftsdyser. For de som vil skjermes mot sola så finnes det en elektrisk solgardin i bakruten og solgardin til å trekke opp på hvert sidevindu bak. Som ren bonus kan det nevnes at det også er god plass. Det som skuffet litt var takhøyden som med fordel kunne vært bedre.

Bagasjerommet er stort og rommer 525 liter. Det strekker seg langt inn under hattehyllen og er ikke så lett å utnytte, men denne ulempen kan du leve med siden det er andre aspekter ved bilen som trekker inntrykket i mer positiv retning. Det er også en gjennomføring til bagasjerom fra kupeen som er utstyrt med skipose.

Støysvak

Når vi snakker om støysvake biler så mener vi ikke her biler som bare støyer litt. I A8 3.3 er det så å si stille, og det er kun dekkene som representerer ulyder hvis vi kan kalle det det. Lydisolasjonen fra motoren er god og vindstøyen er også svært godt kamuflert. Dette kan du delvis takke de doble sidevinduene for. Selv når motoren blir presset for fullt er det ikke mye ulyder om slipper inni kupeen. En V8 er da heller ikke plaget med hjerteskjærende ulyder. Litt grov rumling akkompagnert av et diskré hvin fra to turboer er helt klart til å leve med.

Myk

Under kapitelet om kjøreegenskaper hadde vi litt å utsette på det myke fjæringsoppsettet. Audi har nemlig ikke helt klart å kamuflere at dette er en forholdsvis tung bil. Den noe myke fjæringen får du dermed igjen for når vi snakker om fjæringskomfort. Ujevnheter av alle slag svelges unna med den største selvfølgelighet, men over fartsdumper skal du imidlertid ta det pent siden det er fort gjort at fronten kommer i kontakt med bakken. Litt duvende tendenser er det med andre ord ikke helt fritt for at du vil oppleve.

Har Audi A8 3.3 TDI quattro noen konkurranse?

Les videre om konklusjon og konkurrenter på denne lenken.