Plass og komfort

Toyota Corolla har i åtte generasjoner vært ensbetydende med fravær av eksklusivitet. Nye Corolla er et markant brudd med fortiden.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vakre linjer, polstret plast, en stilren og oversiktlig midtkonsoll og pent integrerte luftdyser. Det nye Corolla-interiøret er rett og slett lekkert og er nærmest en revolusjon sammenlignet med forgjengerens interiør.

Det er mange elementer som til sammen gjør Corolla-kupeen så elegant. Et av dem er den buede overgangen mellom dashbord og dører. Et annet er den polstrede dashbordplasten som tar seg svært godt ut. Vi falt også for selve dashbord-designet. En myk bue danner "tak" for instrumenthuset, mens nok en bue med samme krumning avslutter en svært ryddig midtkonsoll. Store deler av midtkonsollen er dekket av aluminiumsplater, et materiale som også går igjen i dørene.

Ryddig midtkonsoll

Midtkonsollen preges av ryddighet og rommer blant annet den integrerte radioen og det elektroniske klimaanlegget. Knappene er store og lettbetjente og preges av logiske og lett forståelige symboler.

Luftdysene er som nevnt pent integrert i dashbordet, noe som ikke alltid har vært en selvfølge i andre Toyota-modeller. Det faktum at A-stolpene er kledd i stoff er nok et element som bidrar til å gjøre kupeen eksklusiv. Det samme gjør forkrommingen av dørhåndtakene og girkuletoppen.

Lettleste instrumenter

Instrumentene er også blant de mer vellykkede vi har vært borti. Både tallskiver og nåler lyser opp fra den sorte bakgrunnen, noe som gir instrumentene en moderne fremtoning. Samtidig er de fire målerne svært lettleste. Det samme gjelder de tre digitaldisplayene i midtkonsollen, som preges av store og tydelige fonter.

Velutstyrt

Vårt testeksemplar hadde det høyeste utstyrsnivået, Linea Sol. Linea Sol er relativt godt utstyrt og kan blant annet skilte med integrert CD-spiller, elektronisk klimaanlegg, kjørecomputer, elektrisk speiljustering, intervallfunksjon for bakruteviskeren og elektriske vindusheiser rund baut. Alle de fire vindusheisene har ett-trykk-funksjon, noe vi vanligvis ikke finner i kompaktklassen.

Teit setevarmeknapp

Vi har nå skrytt mye av Corolla-interiøret. Fant vi ikke noe å sette fingeren på? Joda, heller ikke denne bilen er perfekt. Vi irriterte oss blant annet over den teite setevarmeknappen, som er konstruert slik at det ikke er mulig å aktivere varmen i passasjersetet uten at også føreren blir påtvunget setevarme.

Vi synes også at både sigarett-tenneren og håndbrekket kunne vært mer påkostet. I tillegg burde kjørecomputeren hatt flere funksjoner. For eksempel kunne Toyota gjerne ha lagt inn en funksjon som viser antatt rekkevidde før tom tank. Vi må også nevne at lyktespylerknappen er knotete plassert bak girspaken og at justeringen av instrumentbelysningen er kronglete.

God støydemping

Men når det er sagt - hovedinntrykket er godt. Toyota har gjort plass til en rekke oppbevaringsrom og to koppholdere er på plass i midtkonsollen. Romfølelsen er også god, selv om Corolla ikke føles like enorm som Peugeot 307, en spennende konkurrent som vi skal komme tilbake til i neste kapittel. Toyota har i tillegg gjort en god jobb når det kommer til støydemping. Verken dekk-, vind- eller motorstøy blir påtrengende.

Mangler dybdejustering

Det treekede rattet er skinntrukket og utrustet med utvekster klokken ti på to. Rattet ligger godt i hendene, men er dessverre ikke justerbart i dybden. Og nettopp dette er den mest alvorlige innvendingen vi har mot nye Corolla. Den manglende dybdejusteringen førte nemlig til at vi ikke klarte å finne den perfekte kjørestillingen.

For å rekke frem til rattet måtte vi justere setet langt frem. Dette førte til at vi fikk en relativt skarp vinkel i knærne, noe som i sin tur førte til at vi mistet støtten under lårene. Problemet ville vært løst hvis sitteputens fremkant hadde latt seg justere i høyden, men dette er dessverre ikke mulig.

God sidestøtte

Det er synd, for setene er i utgangspunktet behagelige og er utrustet med sidevanger som strekker seg helt opp i skulderhøyde. Resultatet er svært god sidestøtte. Seteryggen gir i tillegg god støtte for korsryggen og det behagelige midtarmlenet øker komforten ytterligere.

Føreren sitter relativt høyt i Corolla, noe som gir god oversikt over trafikkbildet. Takhøyden er så god at den høye sitteposisjonen aldri blir noe problem. Bakspeilet er imidlertid plassert relativt lavt, noe som blant annet er til irritasjon i høyresvinger. Når vi først er inne på speilene, kan vi også nevne at vi savnet dødvinkelsone i høyre sidespeil.

Akseptabel bakseteplass

Baksetene er relativt rommelige, selv om de ikke byr på like voldsom plass som klasselederen Honda Civic. Men både benplass og takhøyde er god nok til at to voksne kan ta plass i baksetene uten fare for kink. Toyota har tatt sikkerheten på alvor og tilbyr baksetpassasjerene tre hodestøtter og tre trepunktsbelter. De fire kollisjonsputene er imidlertid forbeholdt forsetepassasjerene. Baksetepassasjerene må også klare seg uten sidelommer i dørene, koppholdere og leselys.

Klassens minste

Vi syntes bagasjerommet ved første øyekast så greit ut. Men tallene avslører at det kun rommer 289 liter og dermed er blant klassens minste. Det er imidlertid svært enkelt å vippe frem baksetets sitteputer og å felle ned seteryggen. Da rår man plutselig over svært et stort areal og et flatt bagasjeromsgulv.

Lav bakluke

Inn- og utlasting vanskeliggjøres imidlertid ved stor innlastingshøyde og det faktum at bakluken åpnes så lavt at man ikke kan stå oppreist under den. Sistnevnte er både overraskende og skuffende.

Fire festekroker, innvendig lukkehåndtak, fullstørrelse reservedekk og belysning er imidlertid på plass. Det skal også nevnes at Toyota har tatt seg råd til å kle hele bagasjerommet i nålefilt.

Det er ingen tvil om nye Toyota Corolla vil bli en storselger, både i Norge og på kontinentet. Men er bilen best i sin klasse? Les mer i kapittelet Konklusjon og konkurrenter.