Plass og komfort

Plass er en av paradegrenene til Alhambra, men komforten lider på grunn av for mye tøy.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Alhambra greier seg veldig bra som femseter, men ikke som syvseter. De to bakerste setene koster 5.900 kroner og vi hadde gladelig brukt de nesten seks tusen kronene på noe annet.

Rommelig

Det er vel ingen bombe at Alhambra sluker mye. Takhøyde og bredde er i toppklasse, mens i lengderetningen er det mer ordinært. Det kommer særlig til syne foran hvor det ikke på noen måte er trangt, men det hadde vært behaglig med mulighet for å strekke ut bena mer. Førersetet har helt ordinære justeringsmuligheter inkludert høydejustering. Passasjersetet mangler høydejusteringen. Rattet kan justeres både i høyde og lenge, og det er i høyeste grad med på å gjøre førerplassen så komfortabel og arbeidsvennelig som den er.

Andre rad

Vi velger å kalle andre rad for baksetet, selv om det på vår bil også var en tredje seterad. Her finner du i hvert fall tre individuelle seter som alle har både trepunkts sikkerhetsseler og hodestøtter. Alle tre har god plass til både hode og ben og det er ingen fare å kalle dette for en fullblods femseter. Setene som står på hver side kan også utstyres med et integrert barnesete. Dette koster 2.200 kroner og passer til barn fra 9-36 kilo. Når barnesetene ikke benyttes felles de inn i seteryggen og synes ikke i det hele tatt.

Tredje rad

Denne plassen ville vi brukt til bagasjeplass og spart 5.900 kroner, men vår bil hadde to seter ekstra. Disse kan også utstyres med barneseter, men plassen på tredje rad er litt knapp. Inn og utstigning gjennom de ordinære dørene er heller ingen drøm og ville nok vært enklere med skyvedører og større åpning. Vi synes ikke denne typen biler egner seg så godt som syvsetere, og skal du absolutt ha ekstra seter bør det være en intelligent løsning for trylle vekk setene slik som du kan i Opel Zafira og Honda Stream. Her forsvinner setene ned i gulvet og er ikke i veien.

Fleksibel

Alle fem setene kan fjernes slik at du får en ”varebil”, men dette er en tung jobb og det blir mye bæring og sjauing. Uansett har du en enrom fleksibilitet siden de ytterste setene på andre rad også kan plasseres på tredje. Passasjerene kan også sitte etter hverandre på en av sidene.

Behagelig utstyrt

Det er ikke flust med utstyr i Alhambra, men den er praktisk og relevant utstyrt. Den har elektriske vindusheisere foran, fjernbetjent sentrallås, oppvarmet frontrute, varme i seter, manuelt klimaanlegg, ISOFIX-fester for barneseter og oppvarmede lyktespylere. Vi synes at elektrisk betjente speil med varme hører med i Norge, men det er kun tilgjengelig sammen med en elektropakke til 7.500 kroner. Vi hadde derimot teknikkpakke 2 som koster 3.500 kroner. Den inneholder konstantfartsholder, automatisk blendbart innvendig speil og kjørecomputer.

Kald

Når du befinner deg langt til fjells blir det nødvendigvis mye nedoverbakker tilbake til lavlandet. Etter en natt i sprengkulde er også bilen skikkelig nedkjølt. Uten nevneverdig belastning på motoren ble ikke motoren, og dermed heller ikke kupeen varm. Vi kjente ingen varme før vi var nede fra fjellet og motoren fikk opp driftstemperaturen. Det tok cirka 45 minutter før vi kom ned fra fjellet og først ti minutter etter det igjen begynte det å bli en liten lunk i kupeen. Det ble litt i kaldeste laget til at Alhambra får godkjent på fyringskapasitet. Ekstra varmeapparat finnes i kupeen bak, og er av typen Ebersprächer. Denne bruker både overskuddsvarme fra motoren, når det er tilgjengelig, eller diesel når motoren er kald. Denne fyrer bare i kupeen bak og hjelper ikke nevneverdig for de som sitter foran.

Støyende

Ikke nok med at kulda blir fremtredende, det er også støyende i Alhambra. Motoren er forholdsvis lavmælt så lenge du ikke gir full spiker. Gjør du det støyer det skikkelig og dessverre er det også nødvendig å bruke turtallet litt for å holde farten oppe. Under 2.000 omdreininger, som er helt vanlig på landeveiskjøring, er støynivået helt akseptabelt.

Dekkene gir også fra seg en grov rumling. Dette varierer i sterk grad med underlaget, men er over gjennomsnittet for hva vi er vant til. Vindstøyen kommer i bakgrunnen i forhold til de andre bråkete elementene.

Alhambra er både rommelig, praktisk og tar deg dit du vil. Prisen er heller ikke gal når vi sammenligner med konkurrentene. Er dette en vinner? Les mer om konkurrenter på på denne lenken.