Plass og komfort

BMW 745i er stor. Den er over fem meter lang og nesten to meter bred. De som ikke klarer å finne seg til rette her har en svært spesiell kroppsfasong.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Du ser det med en gang du åpner døren. Denne kupeén kan tilby mye rart av innretninger for at kjøreturen skal bli så behagelig som mulig. Vi skal forsøke å formidle store deler av det.

Setene

Forsetene fortjener en grundig gjennomgang og det skal de få. De er antagelig de deiligste vi har sittet i noen gang, og et utall av justeringsmuligheter har mye av æren for det. Her kan du justere høyde på sitteputen i forkant og bakkant, og fremre delen kan kjøres ut for økt lengde. Vinkelen på ryggen kan justeres både i hofteleddet og i skulderhøyde. Ryggen har også fireveis regulering av korsryggstøtte og breddejustering av sidevangene. Hodestøtten går opp og ned av seg selv, mens ekstravingene på hodestøttene må du justere manuelt.

Massasje

For sette prikken over 745i’en er setene også utstyrt med massasje, vifte og varme som kan justeres individuelt i rygg og sittepute. Det tar lang tid, og det krever mye finjustering for finne den optimale sitteposisjon.Men når det først er gjort har du det svært bra. Hvis det er flere brukere av bilen kan mange av innstillingene lagres i nøkkelen (7-serie leveres med fire nøkler). Dette gjelder også setene, men du har også to vanlige minneposisjoner på setet som husker både sete-, speil-, og rattinnstillinger.

Baksetet

Baksetet er ikke like komplisert, men du har elektriske drevne hodestøtter, elektrisk dreven solskjerming bak og på sidene samt varme. Plassen er det ikke mye å utsette på, men vi trodde det skulle være enda mer gedigent bilens lengde tatt i betraktning. Det er også veldig trangt å sitte tre voksne i baksetet.

For dere som ikke gidder å smelle igjen dører og bagasjeluke, er ikke det noe problem. Bagasjeluken har elektrisk åpning og lukking og dørene kan du bare legge inntil og vips så har bilen selv ”sugd” dørene på plass.

Stressless

Stressless betyr å stresse mindre, og det er ikke noe problem i 745. Det meste går av seg selv og du kan bruke tiden på å høre på musikk eller slappe av med hodet hvilende på hodestøtten. Det eneste du trenger å gjøre er å styre og passe på at du ikke kjører på bilen foran deg. 745 klarer dessverre ikke å holde avstanden til forankjørende selv. Det klarer noen Jaguarer og Mercedes-modeller med Distronic. Den funksjonen burde eksistert her også.

Rikholdig

Utstyrsnivået er det ikke mye å utsette på, men vi har likevel funnet noe ekstra vi gjerne ville hatt. For eksempel så hadde ikke vår bil TV og doble sideruter. Det var visstnok ikke tilgjengelig på det tidspunktet denne bilen ble produsert. Dette hører med. Vi kunne gjerne også hatt radar som holder avstanden til forankjørende. Bilen kjenner deg heller ikke igjen når du nærmer deg. Du må trykke på knappen på fjernkontrollen for å låse opp bilen, for deretter å sette nøkkelen i tenningslåsen. Da først vet bilen hvem som sitter der. Mercedes-eiere slipper dette siden de kan bestille Keyless Go.

For mye støy

Enten du sitter bak rattet eller noe annet stede i 745, har du det bedre enn i de fleste stuemøbler. Dype behagelig skinnseter kjeler med kroppen og du skal kjøre svært langt før det blir du blir lei. Fjæringskomforten er stort sett veldig behagelig, men imponerer ikke mye i små dumper. Da dunker det rett og slett for mye. Et annet forstyrrende elementet er støy, og det er dekkene som er synderen. Vi vil påpeke at vi nå er pirkete, men vi har kjørt flere biler som er bedre en 745 på dette punktet. Vindstøyen ligger derimot på et behagelig nivå og motorstøy burde det vært mer av. Nødløsningen ble å åpne vinduet for å slippe inn den herlige snerret fra V8-motoren.

For mange hendler

På rattstammen er det montert fire hendler. Dette er girspak, hendel for vindusviskere, konstantfartsholder og lys. Girspak og vindusviskere befinner seg på samme side og det medførte mye spyling av lykter i stedet for å sette bilen i gir. På den andre siden ble ofte kluss med konstantfartsholder når ønsket for eksempel var å gi tegn til venstre eller sette på fjernlys. Det tok tid kalibere fingertuppene til å beherske dette oppsettet.

Ved første øyekast virker iDrive like uoversiktlig som Norges Lover, men er ikke fullstendig uovervinnelig.

I neste kapittel kan du lese mer om dette beryktede systemet.