Plass og komfort

Dersom du er på jakt etter masse knapper og tresorter fra en utrydningstruet regnskog har du kommet feil. Det du derimot finner i Honda Civic er et ergonomisk dashbord og gode seter.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

De eksklusive materialene glimrer med sitt fravær. Vi er i plastens rike, bare litt aluminiumsfarget plast myker opp – og det er ekstrautstyr. For i Honda Civic har ikke eksklusive materialer fått forrang. Men plasten er på det jevne. Det som imidlertid imponerer er hvordan Honda har løst de ergonomiske problemene. Instrumentene er svært lettleste, og de få bryterne som finnes er plassert nært rattet – samtidig som det gir en god følelse å betjene dem. Girspakens plassering har vi allerede berørt, og oppsummerer med å kalle den forbilledlig.

Kjørestillingen

Vi har imidlertid ett problem i Honda Civic. Kjørestillingen. Den blir aldri helt riktig, og uansett hvor mye vi stiller og justerer finner vi ikke den rette posisjonen. Som andre japanske bilprodusenter har nemlig heller ikke Honda sett verdien i å ha et ratt som er lengdejusterbart. Bedre blir det heller ikke av at rattet, som selvsagt er i plast, er svært glatt.

Men om kjørestillingen ikke faller helt i smak, gjør setene det så definitivt. God støtte til lår og rygg samtidig som de holder deg på plass når du velger å slippe alle 90 hestene løs. Justerbar korsryggstøtte er det imidlertid ikke, men korsryggstøtten som er innebygget i setene er god nok.

Stiv og støyende

Enkelte vil nok reagere litt på Civic sitt understell. Over ujevnheter merker man hvorfor bilen er morsom. For gode kjøreegenskaper henger gjerne ofte sammen med et stivt understell, og gode kjøreegenskaper har Civic. Det betyr at små ujevnheter føles på kroppen, og lange ujevnheter som telehiv gir samme følelse som å kjøre lettbåt i storm.

Karosseriet på Honda Civic er kileformet. Men kilen glir likevel ikke gjennom luften uhindret. I høye hastigheter må du venne deg til lyden av luft som passerer karosseriet, for ikke å snakke om dekkene som ruller over asfalten.

God plass

Plassmessig er det imidlertid lite å trekke. Bagasjeplassen er god, biltypen tatt i betraktning, og takhøyde så vel som benplass holder enten du er plassert foran eller bak. Innstiget til baksetet er imidlertid noe kronglete. Og selv om forsetet på passasjersiden rutsjer frem for å lette innstiget er det nærmest en lokal turnoppvisning som utspiller seg dersom voksne skal finne sin plass bak.

Markedet for biler i denne klassen med tre dører er ikke spesielt stort – men utvalget av biler er det. Bør du velge Honda?