Plass og komfort

Jaguar X-type preges av høy kvalitetsfølelse, masse skinn og trange bakseter.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Den som ikke opplever X-type-interiøret som eksklusivt og elegant, er svært godt vant. Vi falt i hvert fall umiddelbart for X-type-kupeen, som etter vårt syn kjennetegnes ved vakre linjer, eksklusive materialer og et generelt ulastelig design. Selv de mange trepanelene gjør seg godt, noe vi ikke alltid kan si om biler med cellulose-innslag i interiøret.

Flott ratt

Det første som møter deg etter at du har tatt plass i førersetet, er det skinntrukkede og fireekede rattet. Rattringen er polstret og behagelig å gripe rundt og kan selvsagt justeres i både høyde og dybde.

Samtlige av de fire rattekene er plassert i nedre halvdel av rattringen, noe som sørger for at sikten til de fire analoge instrumentene forblir uhindret. Instrumentene er verken jålete eller simple, men etter vårt syn den perfekte mellomting. Samtlige målere er lettleste og en liten Jaguar-logo i turtelleren er alt som skal til for at eksklusiviteten ivaretas.

Nyttig touch-screen

Vårt eksemplar var utrustet med navigasjonsanlegg (28.000 kroner), noe mange kan klare seg uten. Det som imidlertid følger med på kjøpet er en stor, berørings-sensitiv skjerm. Med denne kan man betjene alt fra klimaanlegg til radio og mobiltelefon direkte på skjermen, noe som fungerer svært godt.

Ved hjelp av denne skjermen har Jaguar klart å redusere antall knapper i midtkonsollen. Når dette kombineres med smarte symboler på store knapper, er resultatet et brukervennlig førermiljø. Dermed kan føreren bruke storparten av sine ressurser på det viktigste - kjøringen.

Mye utstyr

I en slik bil forventer vi at samtlige vindusheiser har ett-trykk-funksjon - og Jaguar innfrir. Vi forventer også elektrisk justerbare forseter, automatisk fartsholder og rattbetjening av radio. Jaguar innfrir igjen. Det vi faktisk ikke forventer, er at både skinninteriør og elektrisk oppvarmet frontrute skal være inkludert i standardutstyret. Men det er det. Bra, Jaguar.

Kan bli bedre

Dette ble mye skryt og det er på tide å avsløre at heller ikke Jaguar X-type er noen perfekt bil. For eksempel synes vi overgangen mellom dører og dashbord kunne vært mer elegant. Vi hadde også satt pris på koppholdere og flere oppbevaringsrom. Kjørecomputeren kunne gjerne vist løpende forbruk og klimaanlegget kunne gjerne vært inndelt i to soner. Vi irriterte oss også over bakspeilet, som er forstyrrende for sikten i høyresvinger. Og fontene i digitaldisplayet som er plassert under hovedskjermen, de kunne vært større.

Komfortable forseter

Når det er sagt - disse småtingene klarer ikke å forhindre at hovedinntrykket er svært positivt. La oss for eksempel ta oss en titt på forsetene. Ikke bare er de vakre og skinntrukkede, de er i tillegg svært komfortable. Sidestøtten er god nok for sportslig kjøring og både takhøyde og skulderbredde er god nok til at storbil-følelsen kommer snikende.

Trangt i baksetet

Storbil-følelsen fordufter imidlertid raskt når baksetene tas i nærmere øyesyn. For her er det trangt. Vi slet med å få plass til både føtter og knær, noe som i seg selv forhindrer at en baksete-tur kan bli en nytelse. I tillegg er takhøyden i snaueste laget.

Med tanke på at kompaktbiler som Honda Civic og Peugeot 307 kan by på langt triveligere forhold for baksetepassasjerer, er det åpenbart at Jaguar har mye å lære om plassutnyttelse.

Barn og kortvokste har det imidlertid godt. Alle de tre skinntrukkede plassene er utrustet med hodestøtter og trepunktsbelter og baksetepassasjerene har et deilig midtarmlene med integrerte koppholdere til disposisjon.

452 liter?

På papiret skal bagasjerommet kunne fylles opp med hele 452 liter bagasje. Dette har vi vanskelig for å tro. Bagasjerommet er riktignok dypt i lengderetningen, men preges av et høyt gulv.

Selv om vi har vansker med å tro at dette bagasjerommet er større enn det man finner i Mercedes-Benz C-klasse og Volvo S60, så er det ingen tvil om at man får med seg full-størrelse-kofferter. Og skulle plassen bli for snau, er det faktisk mulig å legge ned bakseteryggene. Husk imidlertid at nedfellbare bakseterygger er ekstrautstyr. Jaguar har selvsagt koblet bagasjelokket til gassdempere og utrustet lokket med innvendige lukkehåndtak.

Også dette ble et positivt kapittel. Er det dermed bare å starte sparingen? Vel, først må vi ta oss en titt på konkurrentene. For i denne prisklassen må man tåle sammenligning med svært tøffe rivaler.