Plass og komfort

Komforten lider på grunn av det ekstreme oppsettet. Det bråker rister og for passasjerer fremstår bilen som det reneste marerittet, men spiller det noen rolle?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Nei! Endelig har vi funnet en bil som ene og alene skal tilfredstille kjøreglade mennesker.

Som støpt

På militærsjargong ville forsetene i WRX STi hete: sete, bøtte, hardt. Du setter deg ned i setet og sitter nesten fast. Sidestøtten i ryggen går helt opp til skuldrene og selv ikke de verste svinger klarer å flytte på kroppen. Setene er harde som stein og består av sort stoff hvor midtfeltene er laget i Alcantara. Dette gjør at friksjonen mot rumpe og rygg blir god, og forbedrer festet sideveis. Rattet er av merket Momo og ligger godt i hendene. Hadde vi hatt mulighet til å justere det i lengden kunne dette blitt helt bra.

Alenebil

De som sitter på i en en WRX Sti har det ikke bra. Sidepassasjeren foran har det ikke bra og de som sitter bak har det i hvert fall ikke bra. Å sitte på med en uvøren sjåfør og ikke vite hva som kommer av gassing og bremsing er et mareritt. Hvis mamma hadde kjørt kunne det kanskje gå bra, men hun vil nok nekte å sette seg bak rattet på en bil som ser ut som denne.

Støy

Rallybiler bråker. Det er en ulempe du må leve med hvis du kjøper en STi. Dekkene durer konstant, og bruker du turtallet på motoren bråker den også. Motoren låter ikke så pent inne i bilen, men eksosrøret gir fra seg rene V8-romlingen når du står på utsiden.

Hard

Demperne på WRX STi, er som på WRC rallybilen, snudd opp ned. Dette er også godt kjent for de som har stiftet bekjentskap med de verste R-motorsyklene som har opp-ned gaffel. Oppsettet er hardt og bilen følger alle konturene i veien. Store og små ujevnheter bringes effektivt inn i kupeen og plager deg konstant. Sjåføren koser seg, men for passasjerene som allerede sliter med flere lidelser er det ikke så bra.

Impreza WRX STi er en bil for kjennere og dyktig sjåfører. I neste kapittel prøver vi danne en konklusjon og finne noen konkurrenter.

Les videre her.