Plass og komfort

Sportcoupé fortjener å være godt utstyrt, og det var vår testbil. Ulempen med det er at prisen spretter i været.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Taket på vår Sportcoupé er delt i to store glassflater. Glasstaket over forsetene kan også åpnes. De som eventuelt trykkes inn i baksetet kan nyte utsikt oppover hvis klaustrofobien skulle bli påtrengende. Det kan nemlig fort skje i baksetene på en Sportcoupé på grunn av den lave takhøyden.

Upåklagelig

Foran er det nemlig ikke mye å utsette på verken plass eller komfort. Du sitter lavt og setene har en av lengste sitteputene som finnes. Setet gir god støtte og du skal kjøre langt før kroppen vil ut for å bli strukket på. Du sitter lavt og du føler at interiøret omslutter deg på en sportslig og behagelig måte. Rattet har tre eiker og kan justeres i fire retninger.

Hva med lydene

Sportcoupé er utstyrt med brede dekk og du skulle tro at det ville gi lyd fra seg. Det gjør det ikke. Vindstøyen er heller ikke spesielt plagsom. Det som er mest fremtredende er motoren. Den gir mye lyd fra seg og på grunn av kompressoren. Vi likte lyden ganske godt, men i lengden kan det for noen sikkert virke masete. Det hjelper imidlertid å være forsiktig med gasspedalen, men det er ikke noe moro.

Skikkelig kjørecomputer

Fra rattet kan du betjene kjørecomputeren, som faktisk er en computer i ordets rette forstand. Ikke bare har du tilgang på en hel masse informasjon, du kan også styre en rekke funksjoner. For eksempel kan du velge om radioknappene på rattet skal brukes til stasjonsvalg eller kanalsøking, om dørene skal låses automatisk under kjøring og hvor lenge følg-meg-hjem-lysene skal være aktivert. Også radioen er svært lett tilgjengelig og brukervennlig. Dette systemet krever tilvenning, men det er fullt mulig å lære det. I begynnelsen kan det nemlig oppfattes som både tungvint og uoversiktlig.

Kupéulemper

Takhøyden er begrenset og justeringen for seteryggen er vanskelig tilgjengelig. I tillegg må du strekke seg ganske langt for å få tak i sikkerhetsbeltet. Dette er et irritasjonsmoment bilen deler med svært mange andre kupeér, men de som har tenkt på problemet har valgt å integrere sikkerhetsselen i setet i stedet for i B-stolpen som havner langt bak i en kupé.

God tilgang til baksetet

Fordi bilen bare har tre dører, må forsetene vippes frem når baksetene skal tas i bruk. Mercedes-Benz har utviklet en smart toleddet løsning som gir relativt god tilgjengelighet til baksetet. I tillegg returnerer forsetene til sin opprinnelige posisjon når du vipper det tilbake igjen.

Stort bagasjerom

Sportcoupé har faktisk 310 liter bagasjeromsvolum. Men det er ingenting mot det enorme bagasjerommet du får hvis du vipper opp sitteputene i baksetene og legger ned seteryggen. Da får du nemlig et flatt lasteromsgulv og imponerende 1.400 liter. Det er faktisk 216 liter mer enn det du får dyttet inn i en Volkswagen Golf. Bakluken åpner svært høyt og er utrustet med innvendig lukkehåndtak. Men innlastingshøyden burde vært lavere.

Har Mercedes Sportcoupé noen konkurranse?

Lenk til konklusjon og konkurrrenter