Plass og komfort

Gode seter og romslig bagasjeplass preger et ryddig indre, men det er antiskli-mattene på dashbordet vi husker.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Og en parkeringsbrems som er integrert i midtkonsollen. Første gang vi så løsningen trodde vi det fungerte som i rallybiler, men den illusjonen forsvant fort. Parkeringsbremsen virker nemlig på akslingen.

Økt plass

Det er som nevnt bagasjeplass som har vært problemet med små SUVer. I Honda CR-V er plassen blitt bedre, og kan ikke lenger brukes som et argument mot biltypen, for med 527 liter kan den konkurrere med mellomklasse-stasjonsvogner.

Den sidehengslede bakdøren er tynget av vekten til reservehjulet. Fordelen er større plass i bagasjerommet. Det flyttbare baksetet flytter CR-V fra romslig til veldig romslig med plass til bagasjen. Har du bare et par poser du vil slenge bak i bagasjerommet kan vinduet åpnes separat.

Gimmicken med bagasjeromsgulvet som blir til et campingbord er fortsatt med. Ved siden av de gode kjøreegenskapene er plassen CR-Vs store fortrinn i forhold til konkurrentene.

Gode seter

Rattet kan kun reguleres i høyden, og forsete kan ikke reguleres langt nok tilbake for lange personer. Sitteputen er kort, og førersetet har ikke regulerbar korsryggstøtte. Summen av dette skulle bli slakt av forseter og kjørestilling i CR-V, men den gang ei.

De harde setene med god sidestøtte fungerer overraskende nok bedre enn de fleste på langtur. Et eller annet har Honda fått til, og kanskje har de valgt å bruke ressursene på andre kvaliteter enn alle mulige reguleringer. I CR-V sitter du en del lavere enn hos konkurrentene.

Alle de tre plassene i baksetet har trepunktssikkerhetsseler, og hodestøttene er på plass. Baksetet er delt 60/40, og de to delene kan reguleres frem og tilbake individuelt. Mekanismen fungerer godt, og med setene i bakre posisjon er det god benplass også til velvoksne i baksetet.

Enkelt

Det er ingen mystiske knapper eller skjulte funksjoner i en CR-V. Dashbordet er svært oversiktelig. Vi har tidligere lovprist den enkle layouten i Civic, det samme gjelder her. Det elektroniske klimaanlegget er standardutstyr i ES-utgaven.

Under passasjersetet foran er det en oppbevaringsskuff, og mellom forsetene er det et nedfellbart lite bord med koppholdere. Det vi som nevnt likte best var gummimattene med høy friksjon som er plassert i forskjellige oppbevaringssrom i dashbordet. Det var ikke noe problem å legge fra seg mobiltelefoner eller nøkkelknipper uten at de fløy veggimellom under kjøring.

Greit utstyrsnivå

Elektronisk klimaanlegg er nevnt, og aluminiumsfelger, lakkerte støtfangere og bagasjeromsskjuler skiller ES-utgaven fra den rimeligere LS-varianten. Standard for begge er radio/cd-spiller, front- og sidekollisjonsputer og elektriske vindusheiser foran og bak.

Det er etter hvert blitt mange konkurrenter i denne klassen, de ser vi nærmere på i avsnittet konklusjon og konkurrenter.