Plass og komfort

Til tross for en lengde på 4,9 meter er ikke dette noen spesielt rommelig bil.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Størrelsen er ikke mer enn akkurat og med bilens lengde tatt i betraktning, må vi si det er under middels. Bagasjerommet er heller ikke noe å rope hurra for.

Flate seter

Rikholdig utstyrsnivå og lavt støynivå er selvfølgelig med på å bringe komforten opp på et akseptabelt nivå. Men det er mye som trekker ned. Setene må vi si er skuffende. Det er noe av det flateste vi har noen gang har sittet i, og hvis du bruker korsryggstøtten har du negativ sidestøtte, da midten på setet faktisk stikker lengre ut en sidevangene. I svingene må du holde deg fast i det du finner og særlig passasjerene klagde mye på dette. Vi må si oss helt enig, rattet var et like viktig verktøy til å holde seg fast i, som for å styre bilen. Takhøydene er heller ikke god nok, i hvert fall ikke for de lengste av oss. Vi synes det er et kunststykke å lage en så stor bil så trang.

Mye utstyr

Trailblazer kommer i to utstyrsvarianter, LT Premium og LTZ, men det er ikke så stor forskjell på dem. Standardutstyret er omfattende og inkluderer blant annet elektrisk justerbare skinnseter med fireveis elektrisk korsryggstøtte, varme i seter og speil, klimaanlegg, Bose stereoanlegg, automatgir, mulitfunksjonsratt, båndopptager for ting du skal huske, tilhengerfeste og konstantfartsholder. Vi kunne også gjerne tenke oss både parkeringssensorer, elektronisk stabilitetskontroll og lengdejustering av rattet.

Stump fjæring

Vi har klagd på det før og må gjøre det igjen. Noen amerikanske bilprodusenter klarer å gjøre ting motsatt av slik det bør være. Slik er det også på Trailblazer. Den duver og krenger samtidig som den kvitterer med dunk og smell over fartsdumper, hull og andre små ujevnheter.

Trailblazer har veldig behagelig støynivå. Motoren høres knapt og det er først på høye turtall at det freser litt under panseret. Det gjør ikke noe siden det er så mye krefter tilgjengelig over hele turtallsregisteret at du svært sjelden vil føle behov for trekke den helt til turtallssperren. Vind- og dekkstøy er godt kamuflert og lager ikke påfallende mye bråk i kupeen.

Ulogisk

Brukervennligheten på dashbordet er ikke helt som vi vil ha den. Vindusviskerne betjenes med en liten vinge på den venstre hendelen, som er den eneste, og viskeren på bakruten betjenes med en vribryter i midtkonsollen. Radioen er også en utfordring. Du må blant annet trykke på en knapp før du kan laste inn CD-er. Dette er litt pirkete, men svært enkelt å gjøre litt annerledes.

Bagasjerom

Bagasjerommet holder normal stasjonsvogn-størrelse. Det forholdsvis enkelt og utnytte, men innlastingshøyden er veldig høy. Selv for en offroader er det for høyt. Kroker til festing av last og bagasjeromskjuler er på plass.

Trailblazer har mange konkurrenter. På neste side får du oversikten. Konklusjon og konkurrenter.