Plass og komfort

Enorm bagasjeplass, og bedre komfort enn tidligere. Kommer du fra vanlig bil vil du likevel oppleve Geländewagen som feltmessig.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Biler som er særlig flinke til det de er laget for, får gjerne snillere medfart på områder som kritiseres i normale biler. Dette er en av disse, og det er helt klart at det må ofres for å få terrengegenskaper i denne klassen.

Firkantet

Geländewagen manglende aerodynamiske kvaliteter gir seg utslag i vindstøy i motorveihastighet, samtidig med at en del motorstøy trenger inn i kupeen. Motorstøyen er særlig hard under akselerasjon.

Overraskende nok høres ikke transmisjonen noe særlig, unntatt det karakteristiske klunket i drivverket som all store firehjulstrekkere har ved overgang fra motorbrems til akselerasjon.

Komforttillegg

Det er høy standard på komfortutstyret i Geländewagen. Gode elektriske seter er standard, og radio/cd samt kjørekomputer kontrolleres fra rattet. Cruisekontroll er også standard.

Det automatiske klimaanlegget sørger for behagelig innetemperatur til en hver tid. Problemet er at det har fått tildelt plass helt nederst på midtkonsollen, noe som gjør det klønete å bruke.

Romslig

Fordelen med lastebilregistreringen er også at man står litt friere i forhold til hvor skillegitteret plasseres. I Geländewagen er denne særnorske konstruksjonen overhodet ikke i veien, selv lange personer får den plassen de trenger. I motsetning til en del konkurrenter er ombygningsarbeidet pent og praktisk utført.

Gjennom den særpregede bakdøren kan det hives inn mye før det fylles opp, bagasjeromsvolum i liter blir et meningsløst tall – det er plass nok. Sidedørene bak har litt begrenset funksjonalitet for innlastning fordi skilleveggen kommer i veien.

Høyt

Komforten på grusveier og veier med mye smådumper preges litt av at testbilen var oppgradert med 265/60 R18 dekk/felg-kombinasjon. Med standard 16-tommersfelger med tilhørende dekk kan det tenkes at den faste fjæringen ikke fullt så ivrig hadde videreformidlet enhver ujevnhet.

Hverdagskomforten er på mange måter høy i Geländewagen. Landeveismilene går unna mens man sitter høyt og kan nyte utsikten til de karakteristiske blinklysene på toppen av forskjermene og gjenskinnet fra hovedlyktene i den krommede kufangeren (ekstrautstyr).

Det solide inntrykket og detaljen gir helt klart Mercedes-signaler, fraværet av knirkelyder er nesten skummelt i en stor firehjulstrekker.

Konklusjon og konkurrenter kan du lese om her.