Plass og komfort

Vaneo kan skilte med fleksibilitet og et par artige løsninger. Kvalitetsfølelsen lever imidlertid ikke opp til forventningene Mercedes-stjernen skaper.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Hvis man sammenligner Vaneo med C- eller E-klasse faller Vaneo kort og godt i gjennom. En slik sammenligning er imidlertid ikke særlig fruktbar. Det interessante er jo hvordan bilen oppleves sammenlignet med de mest aktuelle konkurrentene. Og i et slikt perspektiv kommer Vaneo bedre ut.

Billig plast

Likevel, vi må innrømme at vi fikk en liten nedtur da vi entret Vaneo. For hva fant vi? Jo, både dørlommer og girspakkule er laget i billig og hard plast, i likhet med lokket over oppbevaringsrommet på dashbordet. Vinduskarmene er trukket i stoff, noe som gjør dem vanskelige å holde rene. Ingen ser ut til å ha brydd seg om overgangen mellom dashbord og dører og både rattbetjening og kjørecomputer glitrer med sitt fravær. Og verst av alt - rattet kan ikke justeres, verken i høyde eller i dybde.

Prisen viktig

Flisespikking? Kanskje. Men overraskende nok til at man kan spørre seg om hvorfor Mercedes-Benz har lagt listen såpass lavt. Årsaken er sannsynligvis enkel - pris. Hvis Vaneo skulle vært mer eksklusiv, ville den også blitt dyrere. Og hadde den blitt dyrere, hadde den støtt fra seg storparten av den viktigste kundegruppen i fleksibilmarkedet - barnefamiliene.

Ryddig midtkonsoll

Men ikke misforstå, det er mye pent å si om Vaneo-interiøret også. Dashbordet, som ser ut til å være hentet fra C-klasse, er kledd i polstret plast og preges av en moderne bue som inneholder seks luftdyser. Knappene på den ryddige midtkonsollen er av samme type som de man finner i forrige generasjon E-klasse og kjennetegnes ved at de er logiske og behagelige å betjene. Instrumentene er enkle, noe som gir god lesbarhet og det treekede rattet er godt å holde rundt.

Skrøpelig justeringshjul

Takket være brede og høye dører, har man god adgang til forsetene, som gir akseptabel sidestøtte. Førersetet kan justeres i høyden ved hjelp av en jekkespak og ved hjelp av et lite hjul kan man også justere setevinkelen, en fin funksjon med tanke på lårstøtte. Det er imidlertid ett stort problem med dette justeringshjulet - det går i stykker. Vårt hjul falt i hvert fall av mens vi forsøkte å bevilge oss mer lårstøtte. Skuffende - Mercedes-Benz. Skuffende er det også at førersetet produserer knirkelyder.

Gedigen romfølelse

Romfølelsen er det imidlertid ingen ting å si på. Takhøyden er enorm, og den fremskutte frontruten bidrar ytterligere til å generere storbilfølelse. Men fremskutte frontruter er ikke bare positivt. A-stolpene blir nemlig lange, og når de i tillegg, som i Vaneo, er svært brede, stjeler de mye sikt. Vaneo har i tillegg brede B-stolper. Også disse stjeler verdifull sikt, for eksempel når man skal til venstre i veikryss.

Skyvedører

Vaneo har et stort fortrinn sammenlignet med de fleste andre fleksibiler - skyvedørene. Disse gir ikke bare svært god adgang til baksetene, men er i tillegg praktiske i sammenheng med trange parkeringsplasser. Dessverre er håndtakene tunge å betjene.

Baksetepassasjerene har i likhet med forsetepassjerene svært god plass. Takhøyden er voldsom og både føtter og knær har godt spillerom. I tillegg er bredden god nok til å romme tre voksne personer, i hvert fall på kortere turer. Alle de tre plassene er utrustet med hodestøtter og trepunktsbelter. I tillegg kan de to ytterste setene ved et enkelt håndgrep gjøres om til barneseter (se foto til høyre). Vaneo Family er også utrustet med et ekstra bakspeil, spesiallaget for at mor og far skal kunne følge med på barna i baksetet. Smart.

Ekstra "barneseter"

Vaneo finnes i tre utstyrsnivåer; Trend, Ambiente og Family. Vårt testeksemplar var en Family, som kjennetegnes ved en tredje seterad med to seter. Vaneo Family er imidlertid ikke en fullverdig syvseter. De bakre setene kan nemlig kun brukes av barn inntil 36 kilo. I tillegg går den bakre seteraden hardt utover bagasjeplassen. Setene kan riktignok skyves fremover noen centimeter, men selv med setene i fremste posisjon er bagasjeromsplassen svært begrenset.

Problemet kan imidlertid løses ved å ta ut ett eller begge setene, noe som er en relativt enkel operasjon. Hvis man fjerner de bakre setene øker bagasjeromsvolumet fra 150 til hele 715 liter, noe som oppleves som svært rommelig.

3.000 liter

Det er ikke bare de bakre setene som kan fjernes. Også de midtre setene kan tas ut, noe som gir tilgang på hele 3.000 liter bagasjeromsplass. Og om ikke det skulle være nok - også det fremre passasjersetet kan tas ut - noe som øker volumet med ytterligere 500 liter og gir plass til svært lange gjenstander. Man skal imidlertid være klar over at ut- og innmontering av disse setene er langt mer slitsomt enn å håndtere de bakre setene.

Litt svette må man altså regne med. Men hvis man aksepterer litt slit, belønnes man med et vell av muligheter og setekombinasjoner. Vaneo kan brukes til det meste. I tillegg er inn- og utlasting av bagasje en fornøyelse. Ikke bare er innlastingshøyden lav, men den enorme bakluken sørger for at man får svært god adgang til lasterommet.

Vaneo er altså en fleksibel bil. Men det er også mange av konkurrentene. La oss ta en titt på Vaneos rivaler.