Plass og komfort

Renault Clio Sport er faktisk en komfortabel småbil, men plass til mennesker og bagasje er ikke på topp.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

De kompakte målene gjør at plassforholdene blir spartanske. Det er trangt å komme seg inn og ut, og baksetet er nærmest utilnærmelig.

Rattet står feil

Renault Clio og Megane er plaget av at rattet ligger for mye. Det er vanskelig og få tak i toppen på rattet samtidig som bunnen kommer for nærme sjåføren. Det kan heller ikke justeres i lengden, noe som også gjør at du ikke finner den mest optimale førerposisjonen. Enten så kommer rattet litt for langt unna, eller så får bena for liten plass.

På en annen side er rattet godt å holde i. I posisjon kvart på tre er rattet trukket i et seigt materiale slik at grepet blir fast.

Sittekomfort

Setene er sportslige og dype og har akkurat de egenskapene du trenger. Det er standard med seter trukket i skinn og Alcantara. Midtfeltet er trukket i Alcantara og sidevangene er skinn. Dashbordet er ikke så eksklusivt, men setene redder karakteren på interiøret. Størrelsen på bilen gjør at de største antagelig ikke vil like denne bilen, men den er nå en gang noe av det morsomste som finnes til drøye 300.000 kroner, slik at noen skavanker klarer du i korte perioder.

Behagelig

Uken før Clio Sport Kjørte vi blant annet Honda Civic Type R. Der virker det som hjulene er skrudd rett i ”rammen”. Clio Sport har egentlig en veldig snill fjæring. Den sluker opp mange ujevnheter på en god måte og kroppen blir på ingen måte utsatt for umennesklig risting.

Merkelig plassering

En håpløs detalj er av/på hjulet for varme i setene. Den sitter klemt mellom dør og setet. De kan enten betjenes med fare for trafikksikkerheten ved å smyge hånden inn i mellomrommet mellom dør og setet forfra, eller du kan velge om du vil ha på varmen før turen starter.

Stereo

Clio Sport har en god stereo med CD-veksler som standard. Du har fjernbetjeningen av stereoanlegget på en spak på høyresiden av rattet. Dette fungerer greit hvis du lærer deg hvordan det fungerer. Displayet ligger høyt i midtkonsollen, og til sammen gjør dette sitt til å øke trafikksikkerheten enda et hakk.

Velvilje

I baksetet er passasjerene avhengig av litt velvilje fra de som okkuperer forsetene. Med to dører blir det trang adkomst, men to smårollinger sitter greit.
Sikkerheten er ivaretatt med tre trepunktssikkerhetsbelter og tre hodestøtter. Hodestøttene er av den typen som går langt ned når de ikke er i bruk. På den måten begrenser de ikke sikten bakover. De er i tillegg konstruert slik at passasjerene vil bruke de, hvis ikke blir de sittende med støtten som en kul i ryggen.

Varierende støynivå

Lyder utenifra er godt dempet i Renault Clio, det er ikke mange biler i småbilklassen med så lavt lydnivå. Heller ikke dekkstøyen er fremtredene, og innvendig er bilen fri for irriterende skranglelyder. Testbilen hadde gått 20.000 kilometer.

Det er motoren som er problemet. Støyen fra motoren justerer du selv med gasspedalen. Er du forsiktig med den, bråker det lite og omvendt.

Har Renault Clio Sport noen konkurranse?

Mer om det finner du her