Plass og komfort

BMW X5 kjennetegnes ved et lekkert interiør og god plass for både forsete- og baksetepassasjerer. Men lasterommet kunne gjerne vært mer praktisk.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi tror de aller, aller fleste vil stortrives bak rattet i BMW X5. Interiøret er både elegant og moderne, oversiktlig og praktisk. Men det som kanskje er det aller mest påfallende, er selve kvalitetsfølelsen. Materialene er førsteklasses og integreringen av blant annet knapper og luftdyser oser kvalitet. Det samme gjør overgangen mellom dører og dashbord, som er tett og elegant.

De fire instrumentene er av den klassiske, analoge typen og er på BMW-vis både ryddige og lettleste. Instrumentene støttes av en avansert kjørecomputer med en lang rekke funksjoner. Kjørecomputeren betjenes fra lyshendelen og informasjonen vises i et eget digitaldisplay under hovedinstrumentene.

Komplisert multimedia-enhet

Vårt testeksemplar var utrustet med navigasjonsanlegg (ekstrautstyr) og hadde derfor en stor multimedia-enhet i midtkonsollen. Gjennom denne enheten betjenes ikke bare navigasjonsanlegget, men også radio, CD-spiller, telefon og avanserte kjørecomputer-funksjoner. Vi lot oss imidlertid ikke imponere over denne enheten. Den ser riktignok elegant ut, men er relativt komplisert å betjene. I tillegg er knappene på høyre side slitsomme å nå frem til.

Mye standard-ustyr

Vårt testeksemplar var proppet med ekstrautstyr, mye av det luksus-utstyr man godt kan klare seg uten. For selv i standardutførelse er X5 3.0dA velutstyrt. Blant annet er skinnseter, 6 kollisjonsputer, parkeringssensorer, regnsensorer, elektronisk tosone klimaanlegg, rattbetjent fartsholder, stereoanlegg og alarm inkludert i grunnprisen.

Praktiske løsninger

X5-eiere har ikke bare mye utstyr å glede seg over, bilen byr i tillegg på mange praktiske løsninger. En rekke oppbevaringsrom er på plass, deriblant et stort rom under midtarmlenet som kan kjøles ned ved hjelp av klimaanlegget. To koppholdere er også på plass, i likhet med en brilleholder. Sistnevnte, som er plassert i taket, var imidlertid for trang for våre solbriller.

Flotte sportsseter

Skinnseter er som nevnt standardutstyr i X5, men vårt testeksemplar var ikke satt opp med originalseter. Vi kan derfor ikke uttale oss om disse. Det vi imidlertid kan uttale oss om, er de elektrisk regulerbare sportssetene som satt i vårt eksemplar (ekstrautstyr). De er nemlig blant de aller beste bilsetene på markedet.

Ikke bare gir de svært god sidestøtte helt opp i skulderhøyde, de gir i tillegg svært god lårstøtte. Hemmeligheten bak den gode lårstøtten er et ekstra, justerbart ledd i fremre del av sitteputen. Takket være denne genistreken kan mennesker med alle slags kroppsfasonger skaffe seg perfekt lårstøtte. Det merkelige er at BMW ikke har utrustet alle sine setemodeller med denne løsningen. Like merkelig er det at ikke flere bilprodusentene bruker lignende løsninger.

God oversikt

Vi satt ikke bare godt i X5, vi satt også høyt, noe som gir god oversikt over trafikken og en behagelig følelse av trygghet. Det samme gjelder baksetepassasjerene. Ikke bare sitter de høyt, noe de minste garantert vil sette pris på, i tillegg er vinduskarmene lave.

Men det er ikke bare de minste som vil trives i X5-baksetene. Benplassen er svært god og takhøyden generøs. I tillegg er kupeen bred, noe som også bidrar til å skape god plassfølelse. Både sitteputen og seteryggen er nærmest helt flate, noe som betyr at midtplassen, i motsetning til i svært mange andre biler, faktisk kan brukes. Ulempen er selvfølgelig at en slik setekonstruksjon gir mangelfull sidestøtte. Dette kan imidlertid avhjelpes ved å felle ned det integrerte midtarmlenet.

Koppholdere og luftdyser

X5 tilbyr ikke bare god plass og god oversikt. Baksetepassasjerene kan i tillegg glede seg over integrerte koppholdere, egne, regulerbare luftdyser, leselys og fire oppbevaringsrom. Vårt eksemplar var i tillegg utrustet med integrerte persienner (ekstrautstyr), noe som fungerte glimrende og som er spesielt nyttig for småbarnsforeldre. Hodestøtter og trepunktsbelter for alle er selvsagt på plass.

Slitsom baklukeløsning

BMW X5 er utstyrt med en spesiell, todelt bakluke. Denne løsningen har enkelte fordeler. For eksempel er det mulig å få tilgang til lasterommet selv om man har svært liten plass bak bilen. Likevel, vi mener ulempene er større enn fordelene.

For det er ingen tvil om at det er mer slitsomt å laste inn og ut av X5 enn av de fleste andre biler. For det første kreves det to operasjoner for å få full tilgang til lasterommet. For det andre, og dette er den mest alvorlige innvendingen, er nedre del av luken til hinder for å nå ting som befinner seg langt inne i lasterommet.

Tilstrekkelig kapasitet

Lastekapasiteten på 465 liter er heller ikke imponerende, men tilstrekkelig til at man får plass til en barnevogn eller et par kofferter. Skulle man ha behov for mer plass kan man felle ned den delte bakseteryggen, noe som resulterer i et flatt gulv og en lastekapasitet på 1.550 liter.

Lasterommet er i sin helhet trukket i stoff, noe som ikke er spesielt praktisk, men som ser elegant ut. Sju lastekroker, to 12-volt-uttak og to lamper er på plass. Et ordentlig reservehjul må man imidlertid klare seg uten. Under bagasjeromsgulvet finner man kun et simpelt nødhjul.

Vi ser ingen grunn til å legge skjul på at både vi trivdes svært godt i BMW X5. Men X5 bra nok til å forsvare sin høye pris? Les mer om konklusjon og konkurrenter her.