Plass og komfort

God plass i seter, og litt trangere for bagasjen. Fravær av gode smårom irriterer.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Og det er kanskje den mest fornuftige løsningen innefor gitte ytre mål, Fiesta vil aldri bli en god langturbil for fem mennesker.

Prioritert baksetet

Alle tre plassene i baksetet er utstyrt med hodestøtter og trepunkts-sikkerhetsseler. Plass er det nok av, men stoppen i sitteputen vil gi passasjerene tresmak i baken på langtur.

Forsetene har vippbar sittepute. Sitteputen er ganske kort, men både sitteputen og seteryggen er formet slik at du blir holdt godt på plass i svingene. Vi hadde lettere for å finne en god kjørestilling over tid i nye Fiesta enn vi har hatt i storebror Focus. Særlig utformingen av dashbordet passer lange personer bedre i Fiesta.

Helst praktisk

I valget mellom elegant design og praktiske løsninger ønsker vi det siste i en bil som Fiesta. Det er svakt av Ford å ende opp med en interiørdesign blottet for oppbevaringsmuligheter. Verken for brusflasken eller mobiltelefonen er det laget plass, og dørlommene er så trange at det eneste som det er plass til er sammenkrøllet iskrempapir.

Bagasjerommet på 284 liter er rent og ryddig, men bagasjen må over en liten terskel på vei inn. Den nedfellbare bakseteryggen er delt 40/60. Lasteromsgulvet blir ikke helt flatt når seteryggen legges ned.

God fjæring

Understellet som gir Fiesta så gode kjøreegenskaper klarer også å gi Fiesta grei komfort. Testbilen hadde ikke standarddekk, men erfaringen tilsier at evnen til å takle dumper og hull i veibanen ikke blir bedre med økt felgstørrelse. Vindstøy var moderat selv i motorveihastighet, tydeligste støykilde var dekkene. Det kan også ha med dekk/felg-kombinasjonen å gjøre.

Billig plast

Du må kjenne på plasten for å avsløre at den er tynn og spinkel, utseendet gir et mer solid inntrykk. Utstrakt bruk av billig plast er for øvrig vanlig i interiøret i de fleste småbiler. Den generelle kvalitetsfølelsen i nye Fiesta er god.

Her kan du lese om konklusjonen på vår test.