Plass og komfort

Vektkapasiteten er det ingenting å si på. Likevel blir det trangt til de to som trykkes inn i ”baksetet”.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Ford F-250 er konfigurert med tre sitteplasser foran og to klappseter bak. Hvis den hadde hatt hel benk bak ville prisen på bilen steget med 560.000 kroner!

Sjekk førerkortet

Du kan ikke kjøre denne bilen hvis du kun har bokstaven B i førerkortet. Du må minst ha C1 for settet deg bak rattet her. C1 tillater også en tilhenger på inntil 750 kilo. Skal du utnytte total vogntogvekt trenger du C1E. Da kan du kjøre inntil 12 tonn inkludert bil og tilhenger. Den totale vogntogvekten til Ford F-250 er 9.060 kilo.

Velutstyrt

Vår bil var utstyrt med utstyrspakken Lariat. Den inneholder skinnseter med varme, stigbrett, takkonsoll med kjørecomputer og skinnratt. Dette er utstyr som ikke bare gjør bilen penere innvendig, men også er praktisk. Stigbrett særlig, siden det gjør ut- og innstigning mye enklere. Som standard har den elektrisk justerbare pedaler, radio med CD-veklser i dashbordet, klimaanlegg, konstantfartsholder, elektrisk justering av førersetet og masse koppholdere og oppbevaringsrom.

Flatt

Du finner deg godt til rette bak rattet og selv lange kjøreturer er til å holde ut. Typisk for en del amerikanske seter er mangelen på sidestøtter. Setene her er også helt flate. Særlig passasjerene må holde seg godt fast i svingene. Baksetene kan best beskrives som en krakk og kan ikke benyttes til lengre turer. De tre som greit får plass foran sitter greit og har også rimelig god plass til bena. Det er litt begrenset med hodestøtter og det totale antallet strekker seg til to.

Ankepunktene

Vi har mye bra å si om Ford F-250, men det må likevel ikke tolkes slik som at dette er et fullverdig alternativ til den ordinære familiebilen. Størrelsen gjør at det til tider kan være et mareritt å komme seg frem på trange plasser, forbruket ligger godt over det som forventes av en personbil og bagasjeplassen inne i kupeen er svært begrenset med fem personer på plass. Ved en slik situasjon er du avhengig av en ”hytte” bak på lasteplanet som omgjør dette til et tett varerom. Støynivået fra dieselmotoren er i høysete laget og fjæringskomforten er ekstremt hard.

Mer om endelig konklusjon og konkurrenter finner du her.