Plass og komfort

Vår testbil hadde omtrent alt som kan leveres av ekstrautstyr. Det gjorde selvfølgelig at vi trivdes bak rattet

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Utstrakt bruk av treverk og skinn gjør at luksusfølelsen kommer krypende i det øyeblikket døren åpnes.

Elektrisk justert

Med kroppen vel plassert i dype tofargede skinnseter kan den store justeringsjobben begynne. Setet går i alle retninger og det er til og med mulig å justere lengden på sitteputen elektrisk. Hodestøtten er også elektrisk justerbar. Rattet kan justeres både i høyde og lengde og med den samme bryteren kan også pedalene flyttes til ønsket posisjon. Heldigvis er det mulig å lagre innstilingene til to førere i minnet på setet. Når jobben er gjort er det knapt noe å sette fingeren på. Det er rett og slett svært behagelig sted å befinne seg.

Herlig stereo

Stort stereoanlegg fra Alpine med ti høytalere og subwoofer er ekstrautstyr, men gir en gedigen lydopplevelse. CD-spiller i stedet for kassett og CD-veksler må du også betale ekstra for. Totalt får du et knall stereoanlegg for 13.100 kroner. En ubetydelig sum i denne sammenhengen.

Akkurat nok

Plassen i S-Type er ikke overveldende. Det tror jeg Jaguar også har innsett, det er nemlig installert tre ISOFIX-fester for barneseter i baksetet. Setene er nok mer eller mindre ment for unger siden både benplass og takhøyde har beskjedne mål. Foran er det ikke så galt hvis du ikke trenger å ta hensyn til noe bak.

Fin lyd

Det er ikke bare stereoanlegget som gir godlyd fra seg. Motoren er også med på å gjøre S-Type R til en gedigen opplevelse. Når motoren presses hviner det fra kompressoren. Vi synes ikke det var noe problem og få med oss det. Ellers får du ikke med deg noen god V8-romling. Den er kamuflert vekk. Vi synes det burde være valgfrie eksosanlegg på slike biler. Alt fra helt tause anlegg som er fine til ekstrem langkjøring til skikkelig brøleanlegg for de som faktisk vil ha full valuta for avgiftskronene de betaler inn.

Dekkene lager litt lyd, særlig bakhjulene. Med den bredden som de faktisk har er det ikke så rart heller, men de ødelegger litt for den veldig polerte fasaden.

S-Type R med den sprekeste motoren er nær ved å være den fullkomne bilopplevelse. Luksus, kraft og kjøregenskaper får du store mengder, men det finnes flere deltakere på banen. Effektkappløpet i denne klassen kjenner ingen grenser og mer om det finner du på denne lenken.