Plass og komfort

Skoda Superb 1.9 TDI Elegance koster 345.700 kroner. Med denne prisen i mente er utstyrsnivået enestående.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Standardustyrslisten er så lang at vi rett og slett ikke har plass til å ta med alt. Men la oss ramse opp det viktigste. Velger du Skoda Superb blir du eier av blant annet skinninteriør, elektrisk justerbare forseter med minnefunksjon og justerbar korsryggstøtte. Elektronisk klimaanlegg, regnsensor, kjørecomputer, fartsholder og innfellbare sidespeil er også blant standardustyret.

Masse lys

På lysfronten kan bilen skilte med bixenon-lys (gassutladningslamper), følg-meg-hjem-lys, komfortlys i taket, inn-/utstigningslys under sidespeilene, belysning i dørhåndtakene og lys i alle fotbrønner.

Baksetepassasjerene, som også sitter i skinnseter, kan blant annet glede seg over egne luftdyser, femtrinns setevarmere, eget drenert paraplyrom og et skinntrukket midtarmlene med oppbevaringsrom og koppholdere.

Overlegen

Det må også nevnes at CD-spiller med åtte integrerte høyttalere er blant standardutstyret, i tillegg til automatisk nedblendbare speil. Alle vindusheiser er selvsagt av den elektriske typen.

Overveldet? Det ble vi også. Skoda Superb Elegance er rett og slett blant verdens best utstyrte biler. I sin prisklasse er bilen fullstendig overlegen alle konkurrenter.

Mye skinn

Men Superb har mer enn utstyr å by på. Kupeen er etter vårt syn elegant nok til å måle seg med det du forventer å finne i en Audi, BMW eller Mercedes-Benz. Blant annet er billige plastflater fullstendig fraværende. I stedet finner du polstret plast, trepaneler og skinn - masse skinn. Det er nemlig ikke bare setene som er skinntrukket. Også dørarmlener, ratt, girmansjett og håndbrekk er kledd i dette materialet.

I tillegg er knapper, brytere, luftdyser og dørhåndtak pent integrert i interiøret, noe som ytterligere er med på å heve helhetsinntrykket. Luftdyser og dørhåndtak omkranses av "sotet aluminium", noe som skaper en fin kontrast til de få detaljene i krom.

God støyisolering

Superb-kupeen utstråler altså både eleganse og kvalitet. I tillegg er kupeen godt isolert mot lyd. Til tross for brede dekk er det lite hjulstøy som trenger inn. Vindstøy er heller ikke noe problem.

Motoren er imidlertid hørbar, selv om den først blir plagsom ved høye turtall. Vi kan også nevne at klimaanlegget med fordel kunne vært mer stillegående.

For mange streker

Instrumentene er ikke blant de mest lettleste vi har vært borti, vi mener blant annet Skoda har lesset dem litt for fulle av streker. Det store displayet mellom turteller og fartsholder derimot, er svært lett lesbart. Dette tredelte displayet viser både radiokanal, kjørecomputer og utetemperatur.

Elektrisk setejustering

Forsetene kan som nevnt justeres elektrisk, noe som fortsatt er uvanlig nok til at det oppleves som eksklusivt. Ved hjelp av minnefunksjonen kan man lagre inntil tre ulike sete-innstillinger. Ved hjelp av samme system kan også sidespeilenes innstilling lagres.

Den lange sitteputen, som kan justeres i høyden, gir god lårstøtte. Sidestøtten er også god, til tross for at skinnseter har en tendens til å være glatte. Kraftige sidevanger sørger for det.

Det fireekede rattet er skinntrukket og burde derfor vært utrustet med fingergrep på baksiden. Slik det nå fremstår er det rett og slett litt glatt. Når det er sagt, rattet ligger godt i hendene og kan justeres både i høyde og dybde.

Superbrede bakdører

Det første man legger merke til på vei inn i baksetene, er de uvanlig brede dørene. Superb kan nemlig skilte med voldsomme bakdører, noe som gjør inn- og utstiging smertefritt.

Det neste man legger merke til er den enorme benplassen, som sørger for at limosin-følelsen kommer snikende. En egen midtkonsoll sørger for at limosin-følelsen forsterkes. I denne konsollen, som prydes av et trepanel, finner man både luftdyser, setevarme-knapper, sigarett-tenner og aksebeger. Også det store, skinntrukkede midtarmlenet bidrar til å skape følelsen av eksklusivitet, i likhet med innsiden av dørene, som prydes av skinn og trelister.

Hodekollisjonsputer

Sikkerheten ivaretas blant annet med hodekollisjonsputer, samt hodestøtter og trepunktsbelter for alle passasjerer.

Vi har kun én ting å utsette på baksetene. Takhøyden burde vært noe mer raus. Personer over 185 centimeter vil nemlig berøre taket med hodet.

462 liter

Bagasjelokket er festet med gassdempere, noe som oppleves som mer eksklusivt og som gir mer plass enn innvendige lukeåpnere. Det dype bagasjerommet tar unna 462 liter bagasje, i tillegg til fullstørrelse reservedekket som skjuler seg under matten. Trenger du mer plass, blir du nødt til å bruke baksetene. Det er nemlig ikke mulig å felle ned seteryggen. Det er likevel mulig å få med seg lange gjenstander ved å benytte et eget hull i seteryggen.

Handlepose-kroker

Både belysning, 12-volt-uttak, festekroker og innvendig lukkehåndtak er på plass. Vi vil også nevne de fire geniale handlepose-krokene i overkant av bagasjerommet. Det er bare å håpe at flest mulig bilprodusenter kopierer denne løsningen.

Men noe negativt fant vi. Vi måtte nemlig bruke uvanlig mye kraft for å lukke bagasjelokket. I tillegg er innlastingskanten høy. Sistnevnte er imidlertid et vanlig sedan-problem.

Masse utstyr, spennende løsninger og god plass. Bør du løpe til nærmest Skoda-forhandler? Les mer om konkurrentene her.