Plass og komfort

Ibiza-interiøret er både moderne og elegant og lever dermed opp til bilens ytre.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

I likhet med Audi, Skoda og Volkswagen henter også Seat en rekke interiørkomponenter fra "det store felles-lageret". Ibiza har til tross for dette sin egen identitet. Blant annet er det tofarvede dashbordet både originalt og lekkert. I tillegg har Seat valgt å bruke runde luftdyser, noe som medvirker til at kupeen skiller seg fra dem du finner i familie-medlemmene.

Med unntak av dørlommene og et oppbevaringsrom under rattet, er materialkvaliteten god, blant annet er den mørke delen av dashbordplasten polstret. Innsiden av dørene er trukket i stoff og en integrert koppholder er på plass i midtkonsollen. Antall oppbevaringsrom er akseptabelt, selv om vi savner fleksibilenes utallige oppbevaringsmuligheter.

Knotete radioknapp

De to hendlene er behagelige å betjene, i likhet med de fleste knappene, som er fornuftig plassert og har logiske symboler. Unntaket er hovedknappen på radioen, som er en knotete konstruksjon. På den positive kontoen skriver vi klimaanleggets vriknotter. Disse fungerer mer effektivt enn pluss- og minusknappene de fleste andre bilprodusenter bruker.

Instrumentene, som er av den klassiske, analoge typen, fungerer greit, men er etter vårt syn nedlesset med litt for mange streker. Noen vil kanskje hevde at den røde instrumentbelysningen er litt harry - vi synes imidlertid rødfarven fungerer godt.

Godt utstyrt

Seat Ibiza 1.9 TDI har mye utstyr. Blant annet vil du finne et elektronisk klimaanlegg, stereoanlegg med åtte høyttalere, kjørecomputer, elektriske vindusheiser rund baut, oppvarmede sidespeil og justerbar intervallvisker. Elektronisk stabilitetsprogram (ESP) og aluminiumsfelger er også å finne på standardutstyrslisten.

Vi vil også nevne at Seat Ibiza i likhet med dyre Audier og Mercedeser har fått treblink-funksjon. Det betyr at blinklyset automatisk blinker tre ganger når man gir blinklyshendelen et lite vipp. Likevel, listen over standardutstyr er ikke helt komplett. Blant annet finner du verken leselys eller belyste sminkespeil. Det kan også nevnes at vi irriterte oss over bakruteviskeren, som hadde en hoppete og bråkete gange.

Mye støy

Når vi først er inne på bråk og støy, må vi nevne at Ibiza-kupeen ikke er spesielt godt støyisolert. Vi har allerede nevnt at motoren produserer en del støy. I tillegg trenger både vind- og dekkstøy inn i kupeen. Dette, kombinert med enkelte ulyder fra oppbevaringsrommet under rattet, betyr at støynivået er høyere enn i flere av konkurrentene.

Gode forseter

Forsetene, derimot, har vi svært lite å utsette på. Ikke bare er sitteputen lengre enn det som er vanlig i klassen, noe som gir god lårstøtte, i tillegg gir setene svært god sidestøtte. Høydejustering foregår ved hjelp av en smart vippespak. Det er ikke mulig å justere korsryggstøtten, men dette er ikke noe problem fordi setet i utgangspunktet gir god støtte for korsryggen. Som i alle andre biler i Volkswagen-familien er femtrinns setevarme på plass.

Det treekede rattet er trukket i skinn og ligger godt i hendene. Som i de fleste europeiske biler, er rattet justerbart både i høyde og dybde. I tillegg er det pent av utseende. Vi vil imidlertid nevne at rattringen mangler gripetak i bakkant og at rattet dermed kan bli glatt.

Åtte centimeter lengre

Sammenlignet med sin forgjenger har nye Seat Ibiza vokst med åtte centimeter i lengderetningen. Ibiza har med det blitt 395 centimeter lang, kun 20 centimeter kortere enn en Volkswagen Golf.

De åtte ekstra centimetrene har i høy grad kommet baksetepassasjerene til gode. Både fotplass, benplass og takhøyde er god nok til at selv voksne personer kan ta plass i disse baksetene. Sidestøtten er upåklagelig, men det må nevnes at dette går på bekostning av den midtre plassen, som blir ubehagelig. Spørsmålet er selvsagt hvor ofte man egentlig bruker denne plassen.

Småbilene har vokst

Det er ikke mange år siden bilen i småbil-klassen i praksis var tosetere med mulighet for å ha med barn. Ibiza er ett av flere eksempler på at småbil-klassen har vokst i flere dimensjoner av ordet. Nesten alle småbilene som har blitt lansert i løpet av de siste par årene er rommelige nok til at baksetene faktisk kan brukes av voksne. Dette betyr at større grupper enn tidligere nå kan ta en kikk ned i småbil-klassen.

Hodestøtte mangler

Helt perfekte er Ibiza-baksetene ikke. Midtplassen mangler hodestøtte, noe som selvsagt er fint ved rygging, men som kan være svært farlig for en eventuell passasjer. Den midtre passasjeren må også klare seg med et topunktsbelte. I tillegg savnet vi både leselys, oppbevaringsrom og koppholdere.

Bred åpning

Lasterommet er omtrent som gjennomsnittet i klassen og rommer 267 liter. Det høres kanskje ikke så mye ut, men Ibiza har likevel potensiale. Det er nemlig lett å vippe frem de bakre sitteputene og å legge ned seteryggen. Da råder man plutselig over 960 liter. Dette, kombinert med en bred lasteromsåpning, sørger for at man kan få med seg svært store kolli.

Fullstørrelse reservedekk er på plass, i likhet med belysning og innvendig lukkehåndtak. Festekroker er imidlertid fraværende og bakluken burde åpnet seg enda litt høyere, slik at også høye personer slipper å skalle i bakluke-kanten.

Småbil-klassen består i dag nærmere 20 deltakere. Hvordan klarer Seat Ibiza seg mot disse? Les mer om konkurrentene her.