Plass og komfort

Som vanlig er det veldig bra foran. Her har du all den plassen du kan drømme om. Baksetet er en heller latterlig affære som heller ikke kan benyttes med vindavviseren montert.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er alltid en glede sette seg inn i en Audi. Interiøret er elegant og oser av god kvalitet. Hele kupeen preges av harmoni, og interiøret omslutter de som sitter foran. Selv om dette er en sportslig kabriolet er det kun stoffseter som er standard. Importøren har funnet ut at kundene gjerne vil ha sportsseter i skinn og beregner seg 31.660 kroner ekstra for det.

Setene er bra

Du får også noe igjen for disse pengene. Setene er herlige å sitte i. Audis fireveis justerbare korsryggstøtte er komfortabel. Den er i stor grad med på gjøre kjøreturen til en behagelig opplevelse. Setene er veldig harde, men du sitter godt og de holder koppen greit på plass, selv på svingete veier får du den riktige støtten. Justeringsmulighetene er mange og hvis du klarer å lure noen inn i baksetet, har den til og med en ekstra knapp lokalisert ved hodestøtten. Med denne kan du kjøre setet frem elektrisk etter å ha vippet seteryggen frem. Det letter innstigningen betraktelig.

Det er plass til to smårollinger, men voksne personer må enten stå igjen eller sitte foran.

Vindavviser

Turbulens i bakhodet er ubehagelig, særlig på dager hvor ikke varmen er særlig påtrengende. Det kan fort skje i Norge og da er vindavviseren grei å ha. Audi fakturerer 3.250 kroner ekstra for den, men det er likevel noe vi ville vurdert. Med vinduene oppe og med vindavviseren på plass kan du forlenge kabrioletsesongen til langt utover høsten.

Fjerning av taket

Kabrioleter av en viss klasse har et fullstendig automatisk tak. Det har også A4 kabriolet. En knapp mellom forsetene løfter taket av i én operasjon. Det tar litt for lang tid, men du har i hvert fall ingen manuelle oppgaver. Alle sidevinduene kan også betjenes med en knapp.

Støy og fjæring

Disse setene koster 31.660 kroner ekstra. Vis mer

Audi A4 er en utpreget sportslig bil. Det gjenspeiler seg også i fjæring og demping. Den er fast i fisken, og dumper merker du tydelig. Sportslig på veien er den uten tvil. Vi skal ikke direkte sammenligne en kupé med en kabriolet, men rett før A4 kabriolet kjørte vi Mercedes CLK 240. Mercedes har kombinert en svært komfortabel fjæring med veldig sportslige egenskaper. Her har Audi en lang vei gå. De er foreløpig ikke i mål på dette punktet.

Med taket på, er støynivået nesten helt på nivå med en lukket bil, men du merker at det kun er stoff mellom deg og omverdenen. Med taket av er dette en ganske lun kabriolet, selv uten vindavviser. Du kan nyte vinden uten plagsom støy og blåst. Med vinduene oppe og vindavviseren på plass kjenner du knapt vinden i det hele tatt.

Mye sikkerhet

Når du legger ut på veien kan du også ha i bakhodet at du er rimelig godt sikret selv om taket er nede. Elektronisk stabilitetsprogram (ESP) sørger for at bilen holder seg i skinnet selv om du har gått over grensen. Fire kollisjonsputer betjener menneskene foran. Baksetepassasjerene har ikke kollisjonsputer, men A4 kabriolet har automatiske veltebøyler som spretter opp ved et velt. Rammen rundt frontruten skal heller ikke kollapse ved et velt.

Les videre om konklusjon og konkurrenter på denne lenken.