Plass og komfort

Det ikke så mye som skiller en vanlig Focus fra en ST 170. Likevel ser du at en ST 170 er betraktelig tøffere en sine svakere søsken.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

På utsiden vil du naturlig nok legge merke til det ekstra emblemet på hekken. Under støtfangeren finner du også et grovt eksosrør. Du har også en liten spoiler over bakruten. Foran har du i tillegg til netting i grillen, også netting i støtfangeren. Du får også med noen runde stilige tåkelys som effektiv pynter opp i støtfangeren. 17-tommers aluminiumsfelger kompletterer det sportslige.

Litt sportslig

Du sitter fortreffelig i sportssetene som følger med ST 170. Det flommer ikke over av justeringsmuligheter, men du sitter godt likevel. Rattet justeres både i lengde og høyde, og det trengs i en bil som innbyr til aktiv kjøring. Instrumentene består av røde nåler som hviler på hvit bakgrunn. I tillegg til vanlig instrumentering har du også temperaturmåler for olje og oljetrykksmåler. Det er litt nyttig og pynter opp litt ekstra på instrumentbordet. Rattet er nesten maken til det som sitter i vanlige Focuser. Det har fire eker og ser kanskje ikke så sportslig ut som et ratt med tre eker. Uansett ligger det godt i hendene og fungerer bra sammen med ST 170.

Bra med utstyr

Panseret åpnes med nøkkelen under emblemet i grillen. Vis mer

ST 170 leveres med bra utstyrsnivå. Klimaanlegg er standard, men elektronisk kontroll koster 4.400 kroner ekstra. Vi hadde også metallic lakk. Det koster 3.200 kroner. Ellers er resten med i prisen til 308.500 kroner. Store felger, sportsseter, radio med CD-spiller, elektronisk stabilitets program (ESP) og sekstrinns girkasse - alt er standard.

God plass

Mine nesten to meter har det bra i Ford Focus. Foran er det egentlig ingenting å klage på. Du sitter velplassert og du har all mulighet til å oppholde deg der i lengre perioder. Vi hadde en lang dagstur på over 40 mil og selv ikke det satte noen langvarige mén i kroppen. Det er også mulig for meg å komme meg inn i baksetet med forsetet nesten bakerst. Det er trangt, men det er en veldig god attest på en bil i kompaktklassen. Den eneste bilen i klassen som utmerker seg med ekstremt god bakseteplass er Honda Civic, men Civic Type R finnes ikke i femdørs versjon. Focus ST 170 kommer både som 3-dørs, 5-dørs og stasjonsvogn.

Det støyer

Det er ikke noe problem å kjøre lange etapper med Ford Focus, men du kan ikke forvente den samme komforten som i en ”vanlig” bil. 45-profil og stivt understell gjør at det smeller mye i baken når du passerer dumper. Støyen fra dekkene er ikke påfallende, med tanke på hvor brede de er. Motoren er problemet. Den skriker en del når du sender turtelleren langt oppover skalaen, men du kan beholde roen med et beskjeden gassbruk.

Les videre her om konklusjon og konkurrrenter.